Baru, de man achter De woesteling, bracht begin dit jaar Bella Ciao uit, een boek zo knap dat, hoewel de verschijningsdatum in de achteruitkijkspiegel in ijltempo kleiner wordt, het zonde zou zijn om er in deze webhoek geen aandacht aan te schenken.
Bella Ciao is immers het eerder deel van een trilogie die, met een beetje geluk, weldra als het orgelpunt in het oeuvre van de Italiaans-Franse auteur te boek zal staan. Baru duikt voor Bella Ciao in het verleden van zijn familie en de twee landen waar hij zijn wortels heeft. De vraag die daarbij gesteld wordt, is eentje die zowel eind negentiende als begin twintigste eeuw van toepassing is: welke prijs een vreemdeling moet betalen om geen vreemdeling meer te zijn en onzichtbaar te worden in de maatschappij.
Het verhaal gaat van start in 1893, op het moment dat Italiaanse gastarbeiders in Frankrijk tewerkgesteld zijn, onder meer in de zoutmijn van Aigues-Mortes. Daar komt het tot een conflict met de plaatselijke bevolking, die zich achtergesteld voelt tegenover de Italianen. De economie doet het immers slecht en als die buitenlanders hier niet aan het werk zouden zijn, was er werk voor het eigen volk, die redenering. De gemoederen raken verhit en er wordt een slachting aangericht onder de migranten.
Twee wereldoorlogen later leeft de Frans-Italiaanse kwestie in sommige families nog. Sommigen hebben tijdens de laatste wereldbrand immers het uniform van Mussolini gedragen, anderen sloten zich aan bij de partizanen. Daar werd, zo wil de legende het althans, Bella Ciao, geboren, als een lied van vrijheidsstrijders. Decennia later wijst wetenschappelijk onderzoek in een andere richting, maar hoe het nu juist allemaal zit, wordt best aan Baru gelaten. Zijn vertelling fascineert, zelfs al roept ze in dit eerste deel vooral veel vragen op.
Hoewel Bella Ciao veelbelovend van start gegaan is, is het duidelijk dat Baru meerdere albums nodig zal hebben om het verhaal verteld te krijgen. Bella Ciao is niet alleen meeslepend, het is ook ambitieus en veelbelovend. De auteur is er in geslaagd om een persoonlijk verhaal te vertellen dat een specifieke tijds- en plaatsaanduiding weet te overstijgen. Dat daarbij in dit eerste deel nog niet veel antwoorden beschikbaar zijn, neem je er als lezer graag bij.