Baru :: Bella Ciao

Baru duikt in de woelige Frans-Italiaanse migratiegeschiedenis en diept in een moeite door het verhaal van zijn familie op in dit eerste deel van een prachtig ogende trilogie.

Baru, de man achter De woesteling, bracht begin dit jaar Bella Ciao uit, een boek zo knap dat, hoewel de verschijningsdatum in de achteruitkijkspiegel in ijltempo kleiner wordt, het zonde zou zijn om er in deze webhoek geen aandacht aan te schenken.

Bella Ciao is immers het eerder deel van een trilogie die, met een beetje geluk, weldra als het orgelpunt in het oeuvre van de Italiaans-Franse auteur te boek zal staan. Baru duikt voor Bella Ciao in het verleden van zijn familie en de twee landen waar hij zijn wortels heeft. De vraag die daarbij gesteld wordt, is eentje die zowel eind negentiende als begin twintigste eeuw van toepassing is: welke prijs een vreemdeling moet betalen om geen vreemdeling meer te zijn en onzichtbaar te worden in de maatschappij.

Het verhaal gaat van start in 1893, op het moment dat Italiaanse gastarbeiders in Frankrijk tewerkgesteld zijn, onder meer in de zoutmijn van Aigues-Mortes. Daar komt het tot een conflict met de plaatselijke bevolking, die zich achtergesteld voelt tegenover de Italianen. De economie doet het immers slecht en als die buitenlanders hier niet aan het werk zouden zijn, was er werk voor het eigen volk, die redenering. De gemoederen raken verhit en er wordt een slachting aangericht onder de migranten.

Twee wereldoorlogen later leeft de Frans-Italiaanse kwestie in sommige families nog. Sommigen hebben tijdens de laatste wereldbrand immers het uniform van Mussolini gedragen, anderen sloten zich aan bij de partizanen. Daar werd, zo wil de legende het althans, Bella Ciao, geboren, als een lied van vrijheidsstrijders. Decennia later wijst wetenschappelijk onderzoek in een andere richting, maar hoe het nu juist allemaal zit, wordt best aan Baru gelaten. Zijn vertelling fascineert, zelfs al roept ze in dit eerste deel vooral veel vragen op.

Hoewel Bella Ciao veelbelovend van start gegaan is, is het duidelijk dat Baru meerdere albums nodig zal hebben om het verhaal verteld te krijgen. Bella Ciao is niet alleen meeslepend, het is ook ambitieus en veelbelovend. De auteur is er in geslaagd om een persoonlijk verhaal te vertellen dat een specifieke tijds- en plaatsaanduiding weet te overstijgen. Dat daarbij in dit eerste deel nog niet veel antwoorden beschikbaar zijn, neem je er als lezer graag bij.

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

aanraders

Pierre Hadot :: De Sluier van Isis

Lang voordat het opnieuw populair was om de (Grieks-)Romeinse...

Francesca Stavrakopoulou :: God, een anatomisch onderzoek

Volgens rabbijn David J. Wolpe en ongetwijfeld vele anderen,...

Geert Buelens :: Wat we toen al wisten – De vergeten groene geschiedenis van 1972

Zijn de wonderen de wereld uit? Niet als Geert...

Paul Verhaeghe :: Onbehagen

Verklaren dat het huidig tijdsgewricht getekend wordt door zowel...

Jan Hertoghs :: Alles voor de Kempen

In Alles voor de Kempen schetst Jan Hertoghs een...

verwant

Laat die bassen beuken, Bruno (Baru)

Hoewel hij een laatbloeier is in de stripwereld, is...

Vluchtweg naar de zon (Baru)

In 1996 won Baru voor Vluchtweg naar de zon...

De Woesteling 1 & 2 (Baru)

Strips over de bokssport zijn dun gezaaid. Dat die...

De Woesteling 1 (Baru)

Met De Woesteling verrijkt Dupuis zijn fonds met een...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in