We kijken ook wel eens uit naar nieuwe jeugdstrips die het wat grijze aanbod in de Vlaamse supermarkten wat kunnen verlevendigen. Yin en de Draak van Xu Yao en Richard Marazano doet alvast een verdienstelijke poging.
De jeugdstrip is in Vlaanderen nog grotendeels het monopolie van Standaard Uitgeverij en Ballon Media. Klassieke reeksen zoals Jommeke, De Kiekeboes en ook FC De Kampioenen blijven het goed doen. De Vlaming is verknocht aan zijn strips die met de regelmaat van de klok nieuwe delen in de winkels droppen. Toch proberen nu en dan ook kleinere uitgeverijen, die meestal gespecialiseerd zijn in strips voor volwassenen, ook eens een jeugdreeks te lanceren. Eerder recenseerden we hier al Enola & De Fantastische Fabeldieren, waarvan Silvester de eerste twee delen samen vertaalde. Daedalus probeert nu hetzelfde met Yin en de Draak, een nieuwe reeks van de bekende scenarist Richard Marazano.
Yin en haar opa Li leven in China, vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Er wordt gevreesd voor een inval van de Japanners, waardoor de bevolking zich terugtrekt in hun huizen en bang afwacht. Toch vaart Li nog uit om vis te vangen en zo geld te verdienen, want hij staat alleen in voor de opvoeding van Yin. Op een nacht raakt een draak verstrikt in de netten van Li en Yin kan haar opa overtuigen om de draak mee te nemen en thuis te verzorgen. Dit is het begin van een vreemd avontuur, waarin fantasy zich vermengt met historische feiten. Marazano toont zich een ambitieus scenarist, die een verhaal voor de jeugd wil maken, maar geen toegevingen wil doen op de complexiteit van de geschiedenis. Het levert twee boeiende albums op, die overtuigende personages neerzetten en veel verwachtingen scheppen. Zo wacht Yins gouden draak op de terugkeer van de grote zwarte draak, wat meteen ook het einde van de mensheid zou betekenen. Ondertussen gaat de invasie door Japan verder.
Richard Marazano werkte al eerder samen met Aziatische tekenaars, maar met Xu Yao haalde hij een Chinese debutant naar de Europese stripmarkt. In zijn thuisland tekende Yao vooral aan animatiefilms en games, naast een meer persoonlijk oeuvre via illustratie en strip. Met Yin en de Draak brengt hij zijn heldere en sobere tekenstijl naar Europa. Wat het meest opvalt in deze strip, zijn echter de prachtige kleuren die Xu Yao zelf verzorgt: waar het merendeel van de manga in zwart-wit verschijnt, kunnen we in deze reeks eindelijk ook eens een Aziatische tekenaar in kleur aan het werk zien. Yin en de Draak blinkt uit in leesbaarheid, maar slaagt er toch ook in om via het kleurwerk veel sfeer te creëren.
De jeugdstrip is niet meteen de corebusiness van uitgeverij Daedalus. We hopen alleszins dat Yin en de Draak effectief tot bij de Vlaamse jeugd kan geraken, zodat die meer ziet dan wat de supermarkten nu aanbieden. Yin en de Draak is alleszins een strip met een gezonde ambitie. De auteurs zijn erin geslaagd om hun verhaal heel leesbaar te houden, maar tegelijk de lezer net wat meer inhoud en complexiteit voor te schotelen dan hij gewoon is.