Een nieuwe jeugdreeks start in overdrive. FRNK biedt de lezer een actuele tiener die richting oertijd wordt geflitst. Brice Cossu en Olivier Bocquet houden de teugels strak in de hand met meteen twee delen.
Sinds enkele jaren zet Dupuis in haar Franse divisie sterk in op het lanceren van nieuwe jeugdreeksen. Meestal potten ze daarbij enkele albums op die ze dan in korte tijd na elkaar kunnen lanceren. Nu en dan stroomt er eens een succesproduct door naar het Nederlands. Vorig jaar nog was Harmony een opmerkelijke nieuwkomer in het jeugdsegment en nu presenteert de uitgeverij tegelijk de eerste twee delen van FRNK.
Het concept achter de reeks is eenvoudig: een moderne tiener belandt in de oertijd. De clash tussen zijn moderne gewoonten en de tijd waarin hij belandt zorgt voor veel misverstanden en gags. Alles leest ongelooflijk vlot, als was het een manga. De tekeningen van Brice Cossu zijn ook bijzonder strak. Tot voor kort was Cossu een tekenaar van fantasystrips voor een volwassen publiek. Hij tekende vooral losse delen van conceptreeksen als De Orde van de Drakenridders en Carthago Adventures. Met FRNK maakte hij de overstap naar de jeugdstrip en stripte hij zijn tekenstijl tot de essentie. Wij zijn alleszins te spreken over die switch. De dynamiek in zijn nieuwe stijl is indrukwekkend en hij slaagt er beter dan ooit in om al zijn personages een eigen persoonlijkheid te geven.
Daarbij mag uiteraard ook de verdienste van scenarist Olivier Bocquet niet over het hoofd gezien worden. Hij debuteerde als scenarist met het drieluik De Toorn van Fantomas en schreef nadien enkele one-shots. FRNK is alleszins in Frankrijk zijn eerste grote succesverhaal. Net als de tekenaar heeft ook Bocquet zijn scenario herleid tot de essentie van de plot. Veel pauzes om diepgang te creëren zitten er niet in deze reeks, maar anderzijds draait FRNK ook mee op de adrenaline en het toewerken naar een climax aan het einde van het album.
Frank is een weesjongen die op een gegeven ogenblik uitgekozen wordt door een zoveelste koppel van pleegouders. In het verleden eindigde dit verschillende keren in conflicten en een onvermijdelijke terugkeer naar het weeshuis. Nu lijken de voortekenen gunstiger. Frank ontdekt voor zijn vertrek dat zijn ouders niet echt dood zijn. Wat er dan wel met hen gebeurd is, blijft een mysterie. Maar Frank gaat op onderzoek uit en belandt daardoor in het verleden. Meer zelfs, hij gaat helemaal terug naar de oertijd en moet het op zijn eentje zien te redden. De focus ligt duidelijk op de grappen die teren op het contrast tussen de prehistorie en hoe verwend hedendaagse jongeren wel niet zijn. Voor deze eerste twee delen werkt die premisse bijzonder goed. Het zal ons benieuwen welke richting de auteurs met deze reeks willen uitgaan. Zo zien wij in FRNK momenteel niet veel mogelijkheden voor een langlopende reeks. Wellicht zal de focus toch weer meer verschuiven naar de zoektocht naar Franks ouders, een element dat nu na de start van het verhaal volledig overboord gekieperd wordt. Het tweede album verscheen ook nog maar heel recent in het Frans, dus wellicht wordt het nu even wachten op het vervolg. De eerste twee delen zijn alleszins een zeker succes voor de jeugd van tegenwoordig.