Consouling Night, 27/4 @ Trix :: Hello darkness, my old friend

Het is simpel: die van Consouling Sounds hebben ofwel West-Vlaams bloed in de aderen lopen of het zijn nakomelingen van James Brown. Zo hard werken en alomtegenwoordig zijn, dat begint bijna een beetje op afbeulen te lijken. Maar kijk: het levert wel iets op, want het Gentse label heeft zich intussen geprofileerd als een belangrijke en gerespecteerde speler in de Belgische muziekwereld. Donderdag wordt een kleine, maar veelzeggende fractie van hun actieradius toegelicht in Trix.

Een paar jaar geleden zat het label nog sterk verankerd in de wereld van akelige drones en iele ambient, maar de speelzone is gaandeweg wel wat uitgebreid en heeft zeker sinds de Consouling Store, Consouling Agency en 9000 Records erbij kwamen gezorgd voor een toegenomen activiteit. De donkere/trage regionen van de rock – postrock, postmetal, sludge en aanverwanten – blijven nog altijd het speelterrein bepalen, maar er waren ook al uitstapjes richting black metal, folk en pure avant-garde. Als je ruimte kan maken voor Jozef Van Wissem, Alkerdeel én 30,000 Monkies, dan zal je niet te snel voor de kar van de monocultuur gespannen worden. En maar goed ook, want we durven die fucking radio niet meer opzetten.

In Trix komt een handvol artiesten aan bod die volledig in dat plaatje passen, maar ook weer iets te eigenzinnig zijn om zomaar te labelen. Dat begint al met het Britse A-Sun Amissa, een collectief dat door de jaren heen al een paar gedaanteverwisselingen meemaakte en zich ophoudt in wereld van avant-garde, drones en intens klankonderzoek. Een van de sleutelspelers is o.m. Gareth Davis, die o.m. werkte met Machinefabriek, Merzbow, Consouling-ougediende Aidan Baker, en ook werk uitbracht bij het Leuvense Slaapwel Records. The Gatherer, het nieuwe album bij Consouling Sounds, wordt donderdag voorgesteld.

BARST is het project van Bart Desmet, voor wie het ook redelijk snel begint te gaan. Hij vertrekt vanuit gitaarwerk in drones/postrock/ambient-oorden, maar legt een opvallend eclecticisme aan de dag, want de zorgvuldig in elkaar gepaste klanklagen verwijzen net zo goed naar postpunk, tribale uitspattingen, loeiende shoegaze en filmische soundscapes. Het ene moment met ijzige gitaarspiralen, maar een fractie later met bonkende beats, huilende sax en het inventieve slagwerk van Karen Willems.

De drie leden van YODOK III kunnen een gezamenlijk cv voorleggen dat tot de verbeelding spreekt. Veteraan Dirk Serries maakte internationaal furore met vidnaObmana en Fear Falls Burning, maar legt zich de laatste jaren ook toe op vrije improvisatie met goed volk uit binnen- en buitenland. Yodok III lijkt zo’n beetje de combinatie van al die uitingen: vrij en drijvend op klank, maar ook met een wervelende impact. De andere twee muzikanten spelen daar een even belangrijke rol in. Kristoffer Lo (Highasakite, Trondheim Jazz Orchestra) haalt d.m.v. talloze effecten ongehoorde stoten uit op tuba en flugabone, terwijl drummer Tomas Järmyr (Zu, Motorpsycho,…) het boeltje voorziet van stuwing, finesse en – desgewenst – furieuze razernij. Concerten in deze contreien zijn relatief zeldzaam, dus niet te missen.

Meer info & tickets op de website van Trix.

Release:
2017

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

verwant

Karen Willems :: K A A P M I J

Welkom op planeet Grom Wom. Percussionist Karen Willems was altijd...

Roadburn Redux :: Online

15 april 2021

Wat kan een online festival nog bijdragen na een...

Zwerm :: Great Expectations

Grote verwachtingen, inderdaad. Badminton In Tehran was een van...

Dead Neanderthals :: Flamethrower

Extreme Conditions Demand Extreme Responses fulmineerden die van Brutal...

2 x Jürgen Augusteyns :: De god van ongeveer + Rapper!

Das Ewige Ende // Diptych, het EP’tje dat Jürgen...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in