The Ex & Ken Vandermark :: 30 augustus 2014, Magasin 4

20 jaar Magasin 4, dat moet gevierd worden in stijl. Er zijn volop plannen in die richting, want het feestje dat gisteren begon met The Ex & co. zal nog een paar maanden aanhouden. Het publiek tekende present (of anders gezegd: het kot barstte bijna uit z’n voegen), je kon aan een geïmproviseerde cocktailstand zomerse drankjes slurpen (niet zo’n slecht idee bij de tropische temperaturen binnen) en de bands kregen het talrijk opgekomen publiek moeiteloos op hun hand.

Dat was alleszins toch het geval bij het Franse duo Gâtechien, dat net aan z’n set begonnen was toen we de snikhete zaal binnenkwamen. De band timmert intussen al meer dan een decennium aan de weg. Heel veel commercieel succes heeft dat voorlopig niet opgeleverd, wel een handvol releases en een sterke livereputatie. Die werd grotendeels ingelost door de set die we zagen, waarbij vooral de ongebruikelijke combinatie van bas en drums opviel. Die bas hing vooral rond in een krachtig mid-bereik dat hier en daar wat deed denken aan Nomeansno en het tweetal leek ook regelmatig te refereren aan Fugazi, maar stak er een lichtvoetig gevoel voor humor in. Na een tijd werd het wat te eenvormig, maar het is duidelijk waarom deze Fransen geliefd zijn in het clubcircuit.

Toen de Nederlanders met hun Amerikaanse vriend het podium op kwamen, was het voorbereidende werk al gebeurd. Het publiek, intussen enkele vaten bier verder, zat te smeken om een feestje en de dansbare muziek van The Ex ging er dan ook in als zoete koek. Geholpen door de bekende bandenergie en een uit de kluiten gewassen sound, ging het vanaf “Double Order” meteen naar een piek die regelmatig terug werd opgezocht. Daarvoor putte de band uit Catch My Shoe (2010) en Enormous Door (2013), al passeerden ook weer een aantal stukken die nog niet op een studioplaat belandden.

Een van die songs was “Top Of My Lungs”, naar goede gewoonte vooraan het podium gezongen door drumster Kat. Net als hun versie van “Hidegen Fújnak A Szelek” is het doorgaans een soort rustmoment binnen de set, maar dat was deze keer buiten het mengpaneel gerekend. De gitaren vormden een dikke massa waarin de interactie van de gitaristen en het klarinetspel van Vandermark genadeloos verzopen. Helaas was dat wel vaker het geval: door vooral in te zetten op een zware sound en een (veel te) hoog volume, ging de muziek van de band erg massief en heavy klinken, maar het verloor daardoor ook z’n scherpte. Die snijdende, kervende en onstuimig jakkerende gitaarpartijen klonken zo eerder log dan snedig, wat jammer was.

Dat nam natuurlijk niet weg dat de band speelde met die typische bevlogenheid en een resem songs onder de arm die je gewoonweg niet kapot gespeeld krijgt. Van het ingetogen “Every Sixth Is Cracked” tot een geweldig intense versie van “Maybe I Was The Pilot”: ze werden allemaal overtuigend uitgevoerd, al viel Vandermark zelfs op baritonsax moeilijk te ontwaren in het gitaargeweld. Niet dat ’s mans komst veel veranderd had, want de songstructuren werden intact gehouden en zijn rol was doorgaans beperkt tot hier en daar bijkleuren en staccato elementen of gierende uitschieters toevoegen. Sober, maar efficiënt.

Intussen zwansde Arnold De Boer erop los in z’n onbehouwen, maar onweerstaanbaar kromme Frans (de vraag naar wat meer soleil op het podium werd dan weer beantwoord met een protserige lichtshow die ze vermoedelijk niet zagen aankomen) en naaide de band de ene song aan de andere. Hier en daar leek niet alles even strak in elkaar te passen, maar dat kan ook te maken hebben met die loeiende sound, die alle randjes genadeloos wegvijlde. Niet dat het publiek zat te klagen: tot de bruisende versie van “Four Billion Tulip Bulbs” en bisnummer “Theme From Konono No. 2” bleef het onthaal bijzonder enthousiast en werd er wild en zweterig gedanst. En terecht. The Ex was een ideale opener voor het maandenlange feest, al is het te hopen dat de volgende bands wel een sound op maat krijgen.

Release:
2014
http://www.theex.nl
Ex Records
Beeld:
Archief Geert Vandepoele

aanraders

Glasvegas :: 30 september 2023, Trix

Brexit of niet, net geen tien jaar na de...

Elvis Costello & Steve Nieve

27 september 2023Bozar, Brussel

Elvis Costello en Steve Nieve zijn al bijna vijf...

65DaysOfStatic Plays Wild Light :: 22 september 2023, Trix

Ook in een wereld waarin The Rolling Stones blijven...

Billy Bragg

16 september 2023De Roma, Borgerhout

Zo sympathiek dat ie letterlijk alles en iedereen ontwapent....

Misty Fields 2023 :: Een hitmachine van een andere planeet

Vorig jaar staken we er nog een teen in...

verwant

Ken Vandermark :: Snapshots: Complete

De coronaperiode betekende voor heel wat artiesten dat ze...

Ken Vandermark :: Twee internationale trio’s

Het is vermoedelijk geen toeval dat de releases waarop...

Kaja Draksler & Terrie Ex

21 februari 2020Les Ateliers Claus, Sint Gillis

Hé, daar heb je Terrie Ex weer. Amper drie...

Andy Moor & Zea

6 februari 2020Café Central

Het mooie aan het universum van The Ex is...

Entr’acte :: Soigne Ta Droite

Onvermoeibaar blijft rietblazer/componist Ken Vandermark in de weer met...

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in