Op de Pukkelpop-beurtenkaart van grimer Dizzee Rascal staan al enkele stempels, maar toch blijkt de Britse rapper nu pas een must see te zijn. Reden daarvoor is uiteraard de recente doorbraakhit "Bonkers", een paardenmiddel dat deze zomer in de trukendoos van iedere zichzelf respecterende dj zit.
{image}
De nieuwe Marquee-opstelling bewijst al voor een eerste maal zijn nut. Een smeltkroes van hiphop- en dancefans, Britten, mensen die "Bonkers" kennen van de hitlijsten op de radio en nog meer Britten verzamelen zich in de tent en nemen ook de aangrenzende landerijen in met een opmerkelijk hoog aantal mensen per m². Hier zijn zieltjes te winnen en plaatjes te verkopen, zo blijkt.
Dizzee Rascal, met een ontblote torso die een vergelijking met de basiliek van Koekelberg moeiteloos zou doorstaan, heeft een nieuwe plaat te promoten (Tongue "N" Cheek) die in september verschijnt en kiest daarom voor een klassiek opgebouwde set met een aantal nieuwe songs. Maar dat deert hoegenaamd niet, met een gastrapper naast zich en een dj als rugdekking slooft hij zich uit als een stofzuigerverkoper die je ganse huis schoonmaakt.
De obligate "Fuck that shit!"-kreten en het ietwat karikaturale old school zijsprongetje ten spijt levert Rascal een stomend en energiek concert af, met letterlijk en figuurlijk niet te veel (maar gelukkig ook niet te weinig) om het lijf. In de platentas van DJ Semtex zitten ook enkele collega’s, wat onder andere resulteert in een gesmaakte versie van "Paper Planes" (M.I.A.). Maar dat is uiteraard niet waar het publiek echt zit op te wachten.
Het slot van de set laat zich dus raden, maar het resultaat is er niet minder om. Met het majestueuze drieluik "Holiday", "Dance Wiv Me" en het met Armand Van Helden ingeblikte "Bonkers" haalt de Britse vloot haar kanonnen boven en wordt de laatste onbeweeglijkheid binnen een breed uitgezette perimeter weggeblazen. Iets zegt ons dat we de komende jaren nog meer van dat gaan krijgen.