Klaarlichte Nacht (Janssen & Van Oudheusden)

Op cartoonisten als Kim en Nix na zijn er weinig jonge Vlaamse striptekenaars die er in slagen een albumuitgave te versieren. Jeroen Janssen is een van die zeldzamen. Zijn strips worden bij Wonderland Halfvier productions telkens zeer mooi (en prijzig) uitgegeven. Zijn tweede uitgave op scenario van Pieter Van Oudheusden is helaas dat geld niet helemaal waard.

Jeroen Janssen debuteerde enkele jaren geleden met Mzungu-Sluipend Gif, over de Ruandese genocide. De strip was charmant getekend, maar het verhaal was toch ietwat naïef. Dat euvel werd verholpen toen hij voor zijn tweede album in zee ging met scenarist Pieter Van Oudheusden. Een Nachtegaal in de Stad, over vier personen wier levens onverwacht met elkaar verknoopt raken, was het erg bevredigende resultaat van die eerste samenwerking.

Met Klaarlichte Nacht is het duo aan zijn tweede worp toe en — het moet gezegd — de superlatieven mogen deze keer op stal blijven. Janssen en Van Oudheusden brengen in dit album een viertal kortverhalen samen die allen draaien rond de vrouw: de vrouw als duivelin, de vrouw als engel, de vrouw als hoer, ze zijn allen vertegenwoordigd.

Grafisch is Janssen nog gegroeid sinds het vorige album en zijn kleurgebruik is bijwijlen erg knap. Zijn lijnvoering doet wat denken aan een krulligere versie van de dikke heldere lijn van Stassen. In "Vade Retro" dringen zich daarbij vergelijkingen met gepolychromeerd houtsnijwerk op

Aan het tekenwerk ligt het mindere van het album dus zeker niet. Integendeel: het is een erg aangenaam kijkboek. Aan de scenario’s mangelt helaas een en ander: Van Oudheusden lijkt erg gefixeerd op enkele hoogdravende, Franse voorbeelden, maar slaagt er niet in zijn ronkende zinnen op een verteerbare wijze te brengen. Iets waar een Yslaire, volgens liefhebbers van het genre dan toch, wel in slaagt.

Nergens heb je de indruk dat Van Oudheusden met een origineel idee afkomt. "Vade Retro", het openingsverhaal, roept reminiscenties op aan Het Portret van Baudoin en aan bepaalde scènes uit Samber. In "November" hangt dan weer zo’n typisch Comèsachtig sfeertje. Zelfs al speelt het zich af in West-Vlaanderen.

Een beetje jammer dus, dit album. Anderzijds is het ook zeer hoopgevend dat een onbekend duo zo’n albumkansen krijgt. Tot drie keer toe zelfs. Beiden hebben met hun vorig album ook bewezen dat ze iets kunnen. Vergeet dit album, maar houdt dit duo in de gaten.

Jeroen Janssen

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

aanraders

Pierre Hadot :: De Sluier van Isis

Lang voordat het opnieuw populair was om de (Grieks-)Romeinse...

Francesca Stavrakopoulou :: God, een anatomisch onderzoek

Volgens rabbijn David J. Wolpe en ongetwijfeld vele anderen,...

Geert Buelens :: Wat we toen al wisten – De vergeten groene geschiedenis van 1972

Zijn de wonderen de wereld uit? Niet als Geert...

Paul Verhaeghe :: Onbehagen

Verklaren dat het huidig tijdsgewricht getekend wordt door zowel...

Jan Hertoghs :: Alles voor de Kempen

In Alles voor de Kempen schetst Jan Hertoghs een...

verwant

Janssen :: Abadaringi

Complex, intrigerend en ontregelend. Het nieuwe album van...

Hangar 84 (Devroe & Van Oudheusden)

Na een jarenlange aanloop is er nu een eerste...

Weg (Ephameron & Van Oudheusden)

Van illustrator tot volbloed striptekenaar. De Vlaamse illustrator Ephameron...

De wraak van Bakamé (Jeroen Janssen & Pieter van Oudheusden)

Zeven jaar geleden stelden striptekenaar Jeroen Janssen en scenarist...

De Grote Toveraar 1 :: De Kruisweg van Mpyisi (Jeroen Janssen & Pieter van Oudheusden)

Het blijft ploeteren en timmeren aan de weg voor...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in