Ook onze filmrecensenten blikken terug op 2019 en die zagen een heel sterk filmjaar. Vanaf vandaag kan u elke dag een Top-10 verwachten en op 31 december stellen we de samengestelde lijst voor op basis van de stemmen van de hele redactie.
1. Temblores (Jayro Bustamante – Fr/Lux/Guet)
Aan de hand van de coming out van een man, schetst Bustamante een aangrijpend beeld van de Guatemalteekse samenleving van na de burgeroorlog.
2. Peterloo (Mike Leigh – Uk)
Historisch vrij correcte en urgente film over een staking in Manchester in 1819. De parallellen met vandaag maakt het geheel nog intriester.
3. Grâce á Dieu (François Ozon – Fr/Bel)
Pedofilieschandalen teisteren de kerk al een tijdje, maar Ozon slaagt erin om het fris te houden in zijn portret van een man die weigert een slachtoffer te spelen, maar ook om zijn geloof af te vallen.
4. High Life (Claire Denis – Uk/Fr/D/Pol)
Uiterst cerebrale science fictionfilm over straf en boete in de ruimte.
5. The Irishman (Martin Scorsese – Usa)
Contemplatie en melancholie troef in dit gangsterdrama van Scorsese.
6. J’accuse (Roman Polanski – Fr/I)
Droge, maar uitstekende rechtbankthriller. De ‘juiste’ film door een ‘foute’ regisseur.
7. Parasite/Gisaengchung (Bong Joon Ho – Zk)
Zwartkomische sociale commentaarfilm over de Koreaanse samenleving.
8. Once Upon A Time…in Hollywood (Quentin Tarantino – Usa/Uk/Chin)
Tarantino geeft Sharon Tate haar leven terug in deze grotendeels ingehouden film.
9. Midsommar (Ari Aster – Usa/S/H)
Na het al te hysterische Hereditary, verandert Aster van register in deze feministische horrorfilm.
10. Les Misérables (Ladj Ly – Fr)
La Haine 2.0.