"Ik sta bekend als de man van de nostalgische strips", aldus Seth (echte naam Gregory Gallant) op de binnenkaft van zijn nieuwste stripboek Ventilatoren. Voor de eerste maal wordt een verhaal van deze auteur in het Nederlands vertaald, terwijl hij in Amerika en Canada al jaren op handen wordt gedragen door een breed publiek.
Dat Seth zelf ook de nadruk legt op de nostalgie in zijn stripverhalen, is niet toevallig. Elk verhaal, elke pagina, zelfs elke losse illustratie die hij tekent, barst van de melancholie, van het verlangen naar een vroegere en betere tijd. Sinds 1991 verschijnt zijn comic Palooka Ville bij de prestigieuze uitgeverij Drawn & Quarterly. Met zijn strips heeft Seth in grote mate het gezicht van deze uitgeverij vastgelegd. In Palooka Ville publiceert hij eerst enkel kortverhalen, maar later gaat hij over naar het langere werk, en gebruikt hij zijn comic als een soort voorpublicatie van de aparte hoofdstukken.
Zo verschijnt in 1996 It’s A Good Life If You Don’t Weaken, Seth’s eerste graphic novel. Het boek wordt met lofbetuigingen overladen, maar al snel verlaat de auteur het autobiografische pad van dit album voor een puur fictief verhaal. Hij wil in vijf dikke delen het verhaal vertellen van een klein bedrijfje. Seth noemt deze reeks verhalen Clyde Fans, naar de naam van een bedrijfje dat handelt in ventilatoren. Nog voor het tweede boek in het Engels is verschenen, heeft uitgeverij Oog & Blik een Nederlandse vertaling op de markt gebracht van de eerste twee delen samen.
Ventilatoren bevat twee hoofdstukken, waarvan het eerste zich in 1997 afspeelt. Het bedrijf is al enkele tientallen jaren dicht en Abraham Matchcard mijmert nog na over de gloriedagen in de jaren ’60 en ’70. In een monoloog van zo’n 80 pagina’s vertelt hij over zijn visie op de geschiedenis van de Clyde Fans Company. Het tweede hoofdstuk bevat dan een verhaal over Simon Matchcard, Abrahams broer. Dit verhaal speelt zich af in 1957 en toont ons een onzekere Simon die voor de eerste keer als verkoper de baan wordt opgestuurd. Het blijkt al snel dat hij niet voor deze job in de wieg is gelegd. Zijn twijfels en angsten worden door Seth op een beklemmende manier weergegeven.
Met Ventilatoren krijg je dus zeker geen volledig verhaal voorgeschoteld, maar door het werken met losstaande en aparte hoofdstukken weet Seth de lezers toch een afgerond geheel te bieden met dit boek. Zoals steeds is zijn tekenwerk om van te smullen. In een losse Klare Lijn-stijl ademt zijn werk een echt retro-gevoel uit. Zelfs het design van zijn publicaties lijkt op boeken uit de jaren ’40 en ’50. Seth neemt graag de tijd om zijn verhaal te vertellen en dat is wat sommige lezers wel eens afschrikt. Anderzijds bekomt hij door deze techniek een veel groter emotioneel effect. Je leeft je echt in in de twee broers Matchcard en allebei hebben ze op hun manier een boeiend verhaal over zichzelf en hun omgeving te vertellen.
Dat Oog & Blik het aandurft om een boek van Seth te vertalen, lijkt evidenter dan het is. Laat je echter verleiden door de prachtige uitgave, want bij Ventilatoren is de inhoud minstens even mooi als de verpakking.