Leg dat botte vleesmes in de lade en steek het jachtgeweer van
vaderlief achter slot en grendel. Vandal X heeft namelijk een
nieuwe plaat uit. Bijna exact één jaar na ‘Instant Dislike’ brengt
het Limburgse tweemansleger opnieuw z’n mitraillettes in stelling
en het resultaat is agressiever dan een roedel uitgehongerde
wolven. Wie dacht dat Vandal X na hun eerste plaat bij Vlas Vegas
niet harder kon klinken, krijgt een glasscherf in het oog gestoken
en wordt aan de vleeshaak geregen. ‘All Lined Up Against The Wall’
klinkt namelijk ziedend genoeg om zelfs de melkherberg van kabouter
Plop in een killing field te veranderen. Wie het
angstzweet langs de bilnaad voelt druipen bij het horen van ranzige
lappen noisecore, brengt zichzelf beter dus in veiligheid. Vrouwen
en kinderen eerst!
Zet Sauron, Bush, Mugabe en Lord Voldemort samen voor een
rondetafelgesprek en de uitkomst zal rozegeur en maneschijn zijn in
vergelijking met een repetitie van Vandal X. Wijn wordt beter met
de jaren, maar dit duivelse duo wordt er enkel giftiger en
pisnijdiger op. ’13 Basic Hate Tracks’, ‘Songs From The Heart’ en
‘Two Man Army’: ze plaveiden allemaal de weg voor het aan rabiës
ten prooi gevallen ‘Instant
Dislike‘. Zowel muzikaal als tekstueel was het woord ‘haat’ met
besmette naalden in de sound van deze laatste plaat getatoeëerd,
maar ‘All Lined Up Against The Wall’ gaat verder. ‘Some people
should have never been born‘ is dan ook de leuze van dit
goddelijke monster. En vergis u niet: de manier waarop gitarist
Bart Timmerman deze slogan uitspuwt, doet vermoeden dat de man het
over 95% van de mensheid heeft.
Deze coup op alle elementaire beleefdheid vangt onmiddellijk aan
met het schuimbekkende ‘All Lined Up’. Timmerman laat z’n gitaar
brullen als een kettingzaag, waarna perverse Shellac-achtige
gitaarincisies en hardcore-explosies aaneengeregen worden. Wat
volgt is een razende tinnitustrip, waarin Vandal X ons met
kogelgaten hun manifest voor een nieuwe wereldorde hardhandig diets
maakt.
Niet alleen door de verontrustend aanstekelijke misantropie flirt
deze plaat namelijk met de grenzen van de tolerantie, maar ook de
muziek vergt oren van staal. Waar ‘Instant Dislike’ de luisteraar
nog even naar adem liet happen, vierendeelt deze plaat alle
dosering met de sardonische blik van een sadistische inquisiteur.
‘Blood And Guts’, ‘Say It’, ‘Toy Machine’, ‘Generation Burnout’ en
‘Don’t Expect Anything More’: het zijn allemaal galgroene fluimen
van gierende noise, drumbombardementen en schreeuwerige
donderpreken.
Ook de intro’s van sommige songs maakt deze marteling van de
nekwervels er niet luchtiger op. Despotische demagogen, labiele
hillbillies en ander schorriemorrie mogen de alarmerende preludes
vertolken op de komende haataanvallen van deze furieuze tandem. De
band is zonder meer op z’n best in ‘Eyeballing Me’: Gunther Liket
knipoogt naar Dave Grohl met een rake drumintro, waarna de poorten
naar een hellekrocht van schurende noise worden opengegooid. Ook
het niet mis te verstane ‘Fuck U2’ en het ironisch getitelde
‘Shoulder To Cry On’ zijn dressed to kill.
Bart Timmerman en Gunther Liket profileren zich meer en meer als
moordlustige vigilantes die de grens tussen held en wreker
overschrijden. ‘All Lined Up Against The Wall’ is namelijk de meest
ziedende, nietsontziende en genadeloze oplawaai die deze Limburgers
ooit al op plaat hebben gepleurd. En wie de band kent, weet wat dat
betekent: barsten in de muren én in de trommelvliezen. Vandal X is
enkel voer voor geharde oren, maar in beperkte dosissen is deze
plaat effectiever dan eender welke cursus anger
management.