Schots viertal The View kon met debuut Hats Off To The Buskers op een warm onthaal rekenen. Tweede plaat Which Bitch? en bijhorende singles wekten echter heel wat minder fuss op. En dat is ook in de Rotonde te merken: The View krijgt het publiek — op een groepje hardcore fans na — maar niet opgewarmd.
{image}Debuut Hats Off To The Buskers mengde de punky sound van The Libertines met frisse Britpop, wat een zomerse en gevarieerde plaat opleverde: van het opwindende “Wasted Little DJ’s” over het huppelende “Wasteland” tot “Street Lights”, een rustig kabbelend nummer. Een succesvol album dat zich terecht favoriet mocht noemen onder jonge indie kids.
Met Which Bitch? lijkt The View zich echter — in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden — als een “volwassen band” te willen profileren. Een missie met weinig slaagkans vermits de band in kwestie zijn populariteit net te danken heeft aan zijn speelse sound. En hoewel songs als “Glass Smash” en “Realisation” van talent getuigen, mist Which Bitch? de karakteristiek waaraan zijn debuut zo rijk was.
Deze laatste songs behoren dan ook tot de hoogtepunten van het optreden: samen met de singles van Hats Off To The Buskers weten zij de zaal steeds tijdelijk te verhitten. Het drukke “The Don” en onstuimige “Skag Trendy” krijgen een energieke live-versie, terwijl “Face For The Radio” als zeldzaam rustpunt dient.
Flauwe single “5 Rebecca’s” en nieuwe songs “One Off Pretender” en “Temptation Dice” mogen dan wel het hoofd en de ledematen van de tienerjongens op de eerste rij op hol brengen, de rest van de zaal wordt niet wakker geschud. Anders was dit op Pukkelpop 2007 toen The View een spannende en charismatische show verzorgde.
Ja, ooit wordt een groep volwassen. The View mist voorlopig echter het draagvlak voor zo’n evolutie: Which Bitch? gaat gebukt onder groeipijnen. Die berekende ambitie — die het onbevangen enthousiasme van de eerste plaat lijkt te hebben vervangen — zorgt er dan ook voor dat het jonge bandje live aan overtuigingskracht mist.