Het
beloofde een verwarmende avond te worden in de Balzaal van de
Vooruit. Shearwater heeft het zowel op album (‘Rook‘) als live
(Polsslag) alleen
maar goed gedaan en verdiende bij deze een nieuw bezoek van enola.
Ook voorprogramma Krakow is na de release van hun tweede full album
‘Far-away Look’ aan een sterke tournee bezig en bevestigde in
Gent.
Je kan ze gerust de meest Amerikaans klinkende (bekende) band uit
Limburg noemen, de vijf van Krakow. Deze zomer
stonden ze nog op Pukkelpop, ook in de Vooruit slaagde Krakow erin
het publiek onder te dekken met een warm deken van countrypop en
slowcore. ‘Far-away Look’ mocht de aftrap geven, bracht de Neil
Young in Krakow voor het eerst naar boven en was onmiddellijk een
van de hoogtepunten van de avond. Frontman Piet De Pessemier had
niet veel tijd nodig om zijn zangkwaliteiten te onderstrepen – al
konden zijn bindteksten wel wat beter deze keer – maar ook Niné
Cipolletti, bij momenten de Belgische Beth Gibbons, bracht het er
vocaal goed van af. Na zeven songs sloot Krakow af met het voor hen
behoorlijk stevige ‘Dinosaur’ en had het opnieuw een aantal fans
bij.
De fans die gekomen waren om heel wat uit
Shearwaters sterke laatste ‘Rook’ te horen, hadden
de Texaanse band beter tijdens een van de vorige passages in ons
land gezien. Jonathan Meiburg kondigde aan het Gentse publiek te
zullen gebruiken om een vijftal nooit eerder live gespeelde nieuwe
songs te testen. Allemaal goed en wel, denk je dan, onder
voorwaarde dat het nieuwe materiaal er ook staat. Dit bleek echter
niet het geval want wat we hoorden waren doorslagjes van hun
bekende geluid, al half gemaakt door de toch weer schitterende stem
van Meiburg. Sommige nieuwe songs vonden we zelfs ronduit slecht,
weinig inventief en subtiel. Als ook Meiburgs gouden stem zich niet
volledig kan geven, dan kan je niet van een goed optreden spreken.
“Laat ons hopen dat mijn stem het houdt tijdens het volgende
nummer“, liet de frontman ons bij het aanzetten van het nieuwe
‘Castaways’ weten. Jammer genoeg deed ze dat niet altijd.
Het was uiteraard niet allemaal kommer en kwel. ‘Rooks’ was een
snel hoogtepunt en gaf ons hoop dat het al bij al nog een goed
optreden zou worden. Het nummer mocht zelfs op herkenning vanuit
het publiek rekenen. De glimlach op het gelaat van bassiste
Kimberly Burke was zoals altijd aanwezig en de Germaanse godheid
Thor Harris zelve deed degelijk werk aan de drums. Na een erg
chaotische intro ontvouwde ook ‘The Snow Leopard’ zich in een
snelle maar aardige versie.
Die snelheid bleek een rode draad doorheen Shearwaters set. Waar we
de band graag relaxed en subtiel aan het werk zien, kregen we een
harde set voorgeschoteld met een vaak erg (bewust) zenuwachtig
geluid. Het was alsof Shearwater de frustratie van zich af wilde
spelen en hierin ligt niet de sterkte van de band. Komt nog eens
bij dat ze een behoorlijk zielloze indruk nalieten en het gevoel zo
snel mogelijk met de nogal korte set komaf te willen maken.
Inderdaad, u had het al begrepen. Dit had beter gekund.
‘Far-away Look’ van Krakow is uit bij Konkurrent.
‘Rook’ van Shearwater is uit bij V2.