De Zwarte Engel van de Paramo gaat terug naar de historische sfeer van Vuurland in de late 19e eeuw en dan vooral in een kleine Engelse missie, de laatste missiepost van Kaap Hoorn, met haar talloze ongemakken. Zo lijken de Yamana, het inheemse indianenvolk dat door het uitbreken van de nieuwe vreemde ziektes zijn volk gedecimeerd ziet, hun vertrouwen te verliezen tegenover de bezoekers. Er wordt dan ook een hevige strijd voorbereid op de omliggende vlakte van Oushouaya.
Deze nieuwe episode van Kaap Hoorn zet alle eerdere personages opnieuw in het zadel. Zo vinden we de jonge, intussen geschoolde Yakaïf Yamana terug temidden van de kolonisten. Dit zorgt uiteraard voor heel wat moeilijkheden en een groot ethisch dilemma, zeker als Captain Jason Low hun pad kruist. Dit album legt het accent voornamelijk op deze krachtige tussenkomst, vandaar de titel en de confrontatie van de chef van de Militie van de Paramo, Mac Hilian (de Zwarte Engel) met de mensen van de gemeenschap van Oushouaya.
Mac Hillian en zijn handlangers zijn trouwens nog steeds op zoek naar de gevluchte Johannes Orth. Deze laatste werd ondertussen door de Argentijnse commandant Larigue op een militaire basis opgesloten voor de diefstal van een boot. Hierdoor treedt de mooie vrijwilligster Anna Lawrence, gevangene van de Zwarte Engel, in de schijnwerpers, op de voet gevolgd door de opvliegende Argentijnse officier Lagarigue. Aangekomen in de nabijgelegen missiepost waar Orth tot voor kort verbleef, gijzelt Mac Hillian meteen Anna Lawrence die samen met haar vader de missiepost leidt. Als hij haar wil ruilen tegen Orth besluit commandant Larigue om hier niet aan toe te geven. Samen met de weinige manschappen die hij nog overheeft, besluit hij alles te proberen om Anna te bevrijden. Het eerdere hoofdpersonage Johannes Orth wordt door deze verhaalwending tijdelijk gedegradeerd naar een ondergeschikte rol (hoewel een deel van zijn geheim aan de oppervlakte komt).
De tijd is dus stilaan aangebroken voor een ontmoeting tussen de twee krachtige karakters Mac Hillian en Orth. Dit wordt in het verhaal prachtig georkestreerd door op de achtergrond de overlevingsproblemen van een hele microkosmos (autochtonen en ballingen) binnen dit enorm geïsoleerde gebied zichtbaar te maken. Op deze manier behoudt Christian Perrissin in dit avontuur in het uiterste deel van Zuid-Amerika de spanning en de rode draad stevig in handen en levert hij een perfecte mix tussen fictie en historische feiten. Dit creëert een spannend samenspel en een zekere frisheid(ook door de opvolging van Orth door Mac Hilian). Hij wentelt de lezer in een web, vakkundig uitgezet door het lot, de snel opvolgende situaties en de verschillende handelingen. De psychologische uitwerking van zijn personages houdt de aandacht vast. Dit wordt ook verkregen door de clash tussen de typisch algemeen menselijke reacties en de verscheidenheid van de individuele reacties.
Enea Riboldi is een echte vakman met een authenticiteit die de algemene kwaliteit van de albums op een hoger niveau brengt. Zijn grafisch universum is erg mooi, goed geproportioneerd en verfraaid door een meesterlijke inkleuring. Hij slaagt er ook in om de zeer gedetailleerde portretten zorgvuldig te kopiëren en een zeer sprekende expressie mee te geven.
Dit derde album in de reeks zet het exotische en avontuurlijke karakter van de vorige twee vlotjes verder. Laat dit een voorafschaduwing zijn van het slot in het vierde deel.