Heiligdom is een klassieke horrortrilogie van Christophe Bec en Xavier Dorison. Tekenaar Bec heeft een prequel bedacht die op korte tijd door Daedalus vertaald wordt. Het tweeluik is nu volledig beschikbaar.
Wij waren niet bekend met de trilogie Heiligdom van tekenaar Bec en scenarist Dorison. De reeks verscheen tussen 2004 en 2010 en verwierf een soort cultstatus bij een grote groep stripliefhebbers. Zowel Bec als Dorison groeiden nadien verder uit tot populaire auteurs, maar een rechtstreeks vervolg op Heiligdom kwam er nooit. Met het tweeluik Heiligdom Genese situeert Bec, samen met scenarist Philippe Thirault, de mystieke horror in het verleden. Het tweeluik baadt in dezelfde onwerkelijke sfeer als de oorspronkelijke trilogie.
Via een proloog die zich in de dertiende eeuw situeert, maken we kennis met de vervloekte site in het huidige Syrië. Een expeditie van ridders vindt er de dood door een mysterieuze aanwezigheid. Enkel een bisschop overleeft en kan op die manier de gebeurtenissen doorvertellen. Dan maakt het verhaal een sprong naar 1934, de periode waarin het nazisme in Duitsland een sterke opgang maakte. Op dezelfde vervloekte plek in Syrië wordt een archeologisch onderzoek opgestart. Een nazi-commando grijpt de controle over het project om zichzelf te versterken met wat er daar te vinden kan zijn. Uiteraard schat niemand voldoende in welke demonische krachten er zich in de ondergrond bevinden.
De aanpak van het merendeel van Becs verhalen is identiek. De horror van het onbekende draagt de spanning. De lezer wordt altijd meegenomen op een zoektocht naar het ontrafelen van mysteries. Tegelijk is Bec ook bekend van zijn tekenwerk. Wat stijf, realistisch tekenwerk met personages die vaak geënt worden op de beeltenis van bekende personen is zijn handelsmerk. Voor Heiligdom Genese deed hij een beroep op een collega die al eerder de tekeningen voor Becs scenario’s leverde, Stefano Raffaele. Ook voor het uitschrijven van het verhaal werd hij bijgestaan, door Philippe Thirault. Zowel Raffaele als Thirault zijn zelf ook geen beginners. Toch kan de aanwezigheid van drie ervaren rotten niet volstaan om een sterke strip af te leveren.
Het tekenwerk weet niet voldoende te overtuigen. Zo veranderen personages doorheen het verhaal geregeld van gelaatstrekken en lijken sommige bladzijden wel erg snel geschetst. Het verhaal overstijgt ook het middelmatige niet. Echte spanning zit er in dit tweeluik nooit. Bec en Thirault combineren weliswaar alle nodige elementen van een goed verhaal tot een vakkundig geheel, maar zonder veel inspiratie of verrassende elementen. Laat een goed griezelverhaal nu net staan of vallen met het onverwachte.
Met de status van Heiligdom is deze prequel alleszins op een ontgoocheling uitgedraaid. De liefhebbers van Christophe Becs werk zullen deze reeks alleszins herkennen als een typisch product van diens creativiteit. Toch vermoeden we dat Heiligdom Genese niet meteen onder het topwerk van Bec geklasseerd zal worden.