Laptopknutselaar Kieran Hebden is sinds het fantastische vorige album van Four Tet, Rounds, een kleine superster in het wereldje. De nieuwe — Everything Ecstatic — is een flinke stap weg van het geluid op de vorige Four Tet-albums, maar is andermaal een bewijs dat Hebden op eenzame hoogte staat met zijn muziek.
Ten tijde van Rounds werd Kieran Hebden op hippe web- en andere pagina’s als vaandeldrager van de Folktronics opgevoerd. Een beweging die zou bestaan uit jonge mensen die weliswaar elektronische muziek uit hun laptop toverden, maar er een zekere organische warmte aan proberen te geven. De muziek van Four Tet viel zeker onder deze omschrijving, maar Hebden was nooit tevreden met dat etiket en dit nieuwe album lijkt haast een opgestoken middenvinger aan de schrijvers die hem als folktronicmaker bestempelden.
Het is dan ook even slikken als Everything Ecstatic voor het eerst passeert. Four Tet klinkt op dit nieuwe album een stuk dansbaarder dan voorheen. De harp- en klavecimbelgeluiden van op Rounds zijn vervangen door een hoop samples en synthesizerklanken ,maar zonder de organische warmte van de vorige albums te verliezen. Wie Four Tet al eens live zag, zal echter niet zo verbaasd zijn over deze evolutie en weet dat zelfs het meer ingetogen oudere werk live de voetjes van de grond krijgt.
Het grootste deel van het album sluit meer aan bij het subtielere werk van de Chemical Brothers of Orbitals meestwerk In Sides dan bij krakende indietronics. Maar zelfs op zijn meest psychedelische en dansbare momenten (zoals op opener "A Joy" en het lange "Sleep, Eat Food, Have Visions"), weet Hebden ook in de huiskamer te boeien door de vele laagjes en fijne vondsten die na meerdere beluisteringen naar boven komen.
Enkel "Clouding" en "And Then Patterns" zorgen halverwege het album voor een zekere link met Four Tets verleden. In zekere zin is dat spijtig, want Everything Ecstatic spreekt daardoor in eerste instantie minder aan dan zijn voorganger. Gelukkig openbaren Hebdens composities zich na enkele beluisteringen in al hun rijkdom, maar toch kunnen we niet onverdeeld enthousiast zijn.
Hopelijk weet Kieran Hebden op een volgend album zijn nieuwe, dansbaarder geluid wat meer uit te bouwen en levert dat een coherenter klinkend album dan Everything Ecstatic op. Het feit dat we na een eerste beluistering van Rounds zaten te hyperventileren van enthousiasme, maakt natuurlijk dat we iets strenger zijn, maar van een schijnbaar genie als Hebden willen we ook geniale albums.
Everything Ecstatic is goed, heel goed zelfs, maar het eerste niet-essentiële Four Tet-album. Nu ja, we waren op dat vlak dan ook al behoorlijk verwend, dus laten we u maar gewoon aanraden dringend het geniale Four Tet een kans te geven. Weet echter dat de vorige albums nòg beter zijn.