De Wet van de Kanun 1 :: Bloedschuld (Chevereau & Manini)

De strips die zich in Albanië afspelen, zijn op één hand te tellen. Met De Wet van de Kanun voegen de heren Chevereau en Manini een zesde vinger toe. Ze doen dit met verve.

Uitgeverij Daedalus houdt er goed de vaart in. Na de twee eerste albums eind november, komen ze vanaf 2007 met een maandelijkse lading nieuwe uitgaven op de markt. De Wet van de Kanun 1 is er één van, en is om verschillende redenen een opmerkelijk album. Zoals gezegd speelt het verhaal zich af in een afgelegen deel van Albanië, tijdens de jaren zestig. Leka Golovin is een weesjongen die opgevoed wordt door de ordinaire straatcrimineel Nikita. Ze blijven in leven door het aftroggelen van geld en diefstallen her en der. Wanneer ze ook overgaan tot kinderroof en mensenhandel, groeit bij Leka de twijfel. Dan ontmoet hij Sose, de dochter van de plaatselijke arts, die hem inwijdt in oude Amerikaanse films en de schermsport. Een nieuwe wereld gaat open voor Leka en hij voelt zich voor het eerst opgenomen in een warme familie. Tegelijk maakt hij kennis met de wet van de Kanun, een regel die stelt dat wanneer een familielid vermoord wordt, de familie de plicht heeft een lid van de familie van de moordenaar om te brengen. Deze strikte regel strookt niet met Leka’s hevige gevoel voor rechtvaardigheid en het lijdt geen twijfel dat in de volgende delen deze Wet een veel grotere rol zal opeisen.

Jack Manini heeft op een knappe manier dit inleidende deel geschreven. Subtiel werkt hij de karakters uit en tegelijk laat de actie niet lang op zich wachten. Hij voegt een dosis historische realiteit toe die het album uittilt boven de doorsnee meug aan klassieke avonturenstrips. Met Michel Chevereau heeft hij een waardige kompaan gevonden, die dit album tekent in een levendige semirealistische stijl. Schrijver Manini werkte het geheel af met een eigen inkleuring die volledig recht doet aan het tekenwerk. Hier en daar schemert de klasse van Jean Giraud door en ook de vergeten Spaanse tekenaar Alfonso Font komt hier en daar aan de oppervlakte. Toch slaagt Chevereau er vooral in om zelf te overtuigen en dit deel de dynamiek te bezorgen die het nodig heeft, in een stijl die tegelijk klassiek is en uniek blijft.

Beide auteurs werkten eerder al samen aan de reeks Ko (bij uitgeverij Soleil), die voor Michel Chevereau zijn albumdebuut betekende. Jack Manini debuteerde halverwege de jaren negentig als tekenaar en maakt de laatste jaren de overstap naar het schrijven (en inkleuren). Voor beide heren is De Wet van de Kanun 1 het eerste vertaalde album. Ze geven meteen een sterk visitekaartje af dat doet uitkijken naar de volgende delen.

http://www.daedalus.be
http://www.daedalus.be

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

aanraders

Pierre Hadot :: De Sluier van Isis

Lang voordat het opnieuw populair was om de (Grieks-)Romeinse...

Francesca Stavrakopoulou :: God, een anatomisch onderzoek

Volgens rabbijn David J. Wolpe en ongetwijfeld vele anderen,...

Geert Buelens :: Wat we toen al wisten – De vergeten groene geschiedenis van 1972

Zijn de wonderen de wereld uit? Niet als Geert...

Paul Verhaeghe :: Onbehagen

Verklaren dat het huidig tijdsgewricht getekend wordt door zowel...

Jan Hertoghs :: Alles voor de Kempen

In Alles voor de Kempen schetst Jan Hertoghs een...

verwant

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in