Een stripverhaal dat zich afspeelt in Gent. Uitgegeven in hardcover en in kleur, maar toch niet te vinden in de meeste stripwinkels? Een staaltje van Yan Gevuld, die het risico nam om zijn geesteskind Razor in eigen beheer uit te geven.
Nieuw en jong talent kunnen we stripauteur Yan Gevuld niet noemen. Het pseudoniem, of had u het nog niet door, staat voor de Wetterse Guy Van de Velde.
Begin jaren ’80 publiceerde hij, zij het niet onder zijn pseudoniem, illustraties in de Stipkrant, destijds een dinsdagbijlage bij de kranten Het Nieuwsblad, De Gentenaar en De Landwacht. Daarna belandde hij bij het Gentse tijdschrift Metro, waar hij illustraties leverde voor het bijvoegsel De Uitkrant. Na verloop van tijd mocht hij er ook een korte strip, Jawadde, in publiceren. Het is in die periode dat hij koos voor het pseudoniem ‘Yan Gevuld’. Met de stopzetting van Metro verdween ook de stripreeks, maar die zal nog geregeld en in diverse talen, onder andere in het Engels, terug opduiken.
Na een tijdje freelancen voor verschillende maandbladen, verdwijnt Yan Gevuld geruime tijd van het striptoneel. In de tweede helft van de jaren ’90 begint hij schoorvoetend aan een comeback. Alle Nederlandstalige striptijdschriften zijn op dat ogenblik verdwenen. Hij probeert zijn geluk in de Verenigde Staten bij een aantal grote ‘Syndicates’. Ondanks de bemoedigende reacties, slaagt hij er niet in het ‘gat in de markt’ te vinden. Er wordt dan ook geen enkelE van zijn projecten gepubliceerd.
Hij besluit zijn tekenstijl aan te passen en te beginnen met lange verhalen. Op het moment dat hij de reeks De avonturen van Razor aan het opstarten is, verneemt hij dat er een Europese wedstrijd wordt uitgeschreven. Hals over kop maakt hij enkele pagina’s over de stad Gent. De wedstrijd wint hij niet, maar hij besluit het verhaal af te werken. Het resultaat is De rechtvaardige rechters. Het stripverhaal was eerder al in afleveringen te zien in de Wetterse café’s Den Achterklap en Klein Ledeberg.
De rechtvaardige rechters is een fictieverhaal over Razor. Deze doet research voor een crimi-verhaal maar komt zelf middenin een criminele organisatie terecht. Er komen heel wat realistische politieke elementen uit Vlaanderen in voor, met vooral ruimte voor de gevolgen van het nationalistisch extremisme. Maar daarnaast herken je ook elementen die zo uit een oude Suske en Wiske of Jommeke zouden kunnen komen, zoals de constant gemaskerde slechteriken en hun aanhangers die samenkomen in middeleeuwse klederdracht. En dat is net het probleem van dit scenario. Het is te volwassen voor de jongste kinderen (Jack the Rippermoorden, prostitutie, politiek en moraliseren over de multiculturele maatschappij) en te kinderachtig voor volwassenen (de verkleedpartijen, het taalgebruik, de overmaat aan toevalligheden). Het valt echter niet te ontkennen dat Yan Gevuld zeker een degelijk scenario kan neerpennen. Pittig detail: in z’n portrettengalerij merk je al een voorliefde voor Hitchcock. Dat verklaart waarschijnlijk ook zijn cameo in het verhaal. Als je de ‘voorintekenaars’ bekijkt, merk je trouwens ook dat enkele namen terugkomen in het verhaal.
Wat de tekenstijl dan betreft: Yan wou, naar eigen zeggen, een stripalbum maken dat een ‘retro’-sfeer uitstraalde. Het album moest eruit zien zoals een strip uit de jaren vijftig. Het speelt zich wel af in het heden, maar alle mogelijkheden werden gebruikt om een retrosfeer te creëren: de tekenstijl (waarvoor Yan zijn stijl moest aanpassen, en die hij nog verder ontwikkelt in het tweede album), de inkleuring, de paginalayout, de typografie, het taalgebruik, de kaft en zelfs de achterkant van de kaft. De wat oudere stripverzamelaar zal zeker elementen herkennen van Piet Pienter en Bert Bibber, Thomas Pips en Meneer Spaghetti. Het kleurgebruik en de typografie geven dan echter weer een te overdreven photoshop-sfeertje, wat ook z’n weerslag heeft op het schaduwwerk.
Maar even genoeg kritiek. Want met Razor heeft Yan Gevuld toch een personage met potentieel gecreëerd. En een preview van de eerste pagina van deel 2 belooft beter kleurwerk en weer een sterk scenario. Die preview is trouwens een sterk idee en geeft zin in meer. Het strekt hem ook tot eer om alles in eigen beheer, YG-Promoties, uit te brengen met netjes de vermelding van de sponsors en de mensen die vooraf intekenden om de strip te bestellen. Dus als je een aanstormend talent wil steunen en een leuk verhaal, dat zich afspeelt in Gent, wil lezen, begeef je dan meteen naar de website van Yan Gevuld en bestel deze (gesigneerde) strip. Er werden van De rechtvaardige rechters slechts 1 000 exemplaren gedrukt.
Momenteel werkt Yan Gevuld nog aan het tweede verhaal uit de reeks: De blauwe planeet.