Weinigen in de wereld van het beeldverhaal genieten bij leven een status als Tardi. Het oeuvre van de Franse auteur geldt, zonder uitzondering, als van superieure kwaliteit. Dat sommige boeken jarenlang niet of nauwelijks te verkrijgen zijn, is dan ook onbegrijpelijk. Gelukkig wordt die fout een klein beetje rechtgezet met het herdrukken van twee vroege, korte parels.
Nadat Casterman recent Isabelle Avondrood in gebundelde versie opnieuw beschikbaar maakte, zorgt Concerto Books er nu voor dat Het ware verhaal van de onbekende soldaat en Het gedrocht en de guillotine eindelijk opnieuw aangeschaft kunnen worden.
Beide kortverhalen, die in het Frans oorspronkelijk midden jaren zeventig verschenen en in 1981 slechts in kleine oplage in het Nederlands uitgegeven werden, zijn voor veel Tardi-fans een missing link. Een nieuwe druk kwam er immers pas in 2007 en sindsdien verstreken er opnieuw een dozijn jaren voor Het ware verhaal opnieuw van de persen rolde. Met erfgoed uit het beeldverhaal wordt omzichtig omgesprongen, zoveel is zeker.
Het moet gezegd: Het ware verhaal en Het gedrocht behoren niet tot het meest toegankelijke werk van Tardi. Laat dat echter geen excuus vormen om de bundel niet ter hand te nemen, dit is immers het werk van een nog jonge auteur die zijn weg zoekt in de wereld van het beeldverhaal. Hier krijg je al enkele van de thema’s voorgeschoteld die later bepalend gaan worden in het oeuvre van Tardi: de Groote Oorlog, dolgedraaide geleerden, monsters, Parijs in al zijn schoon- én lelijkheid en, uiteraard, dat alles in een sinistere fin-de-siècle-atmosfeer.
De seks is ranziger en het geweld extremer dan in het latere werk, maar op het moment dat hij dit werk maakte, was Tardi een jonge wolf, een beeldenstormer die heilige huisjes en gevestigde waarden met zijn na 40 jaar nog zinderende verhalen wegvaagde en in de plaats een geheel eigen universum vormgaf. Daarin treffen we de vreemdste personages aan, zoals de auteur van, zoals hij het zelf noemt, ondermaatse, simplistische avonturenromans die verstrikt raakt in de door hem verzonnen wereld. Als in een koortsdroom neemt deze onbekende soldaat je op sleeptouw in Het ware verhaal, dat een bijna verlammend effect heeft op zowel hoofdpersonage als lezer.
Het gedrocht vangt dan weer aan wanneer ene meneer Choumacher, na jaren van oorlogsellende, naar zijn duffe appartement in de Franse hoofdstad terugkeert. In Parijs wacht de man echter een nachtmerrie, waaruit geen ontwaken mogelijk is.
In al zijn brutaliteit vormt dit tweeluik een onmisbare schakel in het werk van Tardi. Het is ruw, niet vastomlijnd, bij momenten overheerst de lelijkheid, maar net daar toont Tardi zijn ware meesterschap. Zelfs wanneer het al te gortig wordt, weet hij de aandacht vast te houden dankzij dat onovertroffen talent, dat in later werk nog zo zal schitteren. Eentje om in huis te halen, nu de kans zich aandient.