Bijna dertig jaar na de eerste uitgave in het Frans, krijgt het debuut van Marc-Antoine Mathieu dan toch een eerste vertaling in het Nederlands. De Oorsprong is het eerste deel in de reeks albums over Maurits Cornelis Van Esk. Absurdisme en filosofische bespiegelingen worden gegoten in een dwaas vormexperiment met het stripverhaal.
Na het recente Onklopbaar van Pascal Jousselin, waarin de schrijver op een ludieke manier een spel met het stripmedium speelt, maakt uitgeverij Sherpa nu (eindelijk) werk van de vertaling van het werk van Marc-Antoine Mathieu, een van de meest consequente strip-experimentalisten van deze tijd. Sinds het begin van de jaren negentig bouwt deze Fransman een intrigerend oeuvre uit van albums die de auteur telkens de kans bieden om te experimenteren met het medium. Binnen zijn oeuvre heeft hij één reeks rond de figuur Maurits Cornelis Van Esk. De Oorsprong was zowel het debuut van Mathieu als van zijn personage Van Esk.
De toon en de sfeer van het verhaal zijn al na enkele pagina’s geheel vertrouwd. In de wereld van Maurits Cornelis Van Esk gelden de absurde en losse logica van een droom. Hij is ambtenaar in het Ministerie van Humor en is zich erg bewust van zijn rol als personage in dit stripverhaal. Van Esk beweegt zich in een zwart-witte wereld van inwisselbare figuren die uit een verhaal van Kafka weggelopen kunnen zijn.
Discussies over wat humor moet zijn worden gevoerd in een extreem bureaucratische context van commissies en vergaderingen. Ironie en sarcasme zijn alomtegenwoordig in dit album. Met dit boek wordt meteen duidelijk waarom Marc-Antoine Mathieu een unieke plek heeft in de stripwereld. Zijn experimentele albums blijven bovendien uiterst leesbaar. Zeker voor ervaren striplezers is het puur genieten van de talloze manieren waarop Mathieu speelt met het medium en de geijkte verwachtingen van de lezer. Het vertellen van een verhaal via elkaar opvolgende prenten gebeurt via een set van regels en richtlijnen waarmee Mathieu volop experimenteert, zonder te verzanden in een hermetisch werkstuk waaraan het moeilijk is kop of staart te vinden.
In september staat bij uitgeverij Zet.El meteen al een tweede album van Mathieu op de planning, De Krochten van het Vourlé, uit de reeks strips die in samenwerking met het Louvre-museum uitgegeven worden. Ook daar drukt Mathieu zijn absurd-filosofische stempel op het verhaal dat mooi aansluit bij de albums over Maurits Cornelis Van Esk. Wij zijn alleszins al wild enthousiast over De Oorsprong en hopen dus op verdere vertalingen van Mathieus werk naar het Nederlands.