Met negen langspelers en een resem andere releases die allemaal andere kanten uitschieten, kan je Kieran Hebdens Four Tet-project niet bepaald eentonig of voorspelbaar noemen. Was zijn discografie tot nog toe de vleesgeworden wispelturigheid, dan klinkt New Energy als thuiskomen na een drukke werkdag en een fijne plaat opleggen om tot rust te komen.
Voor misschien wel de eerste keer in die discografie laat New Energy immers niet echt een nieuw geluid horen. Natuurlijk zijn er enkele extra schakeringen, zoals de hang van Tom Baker op “Lush”, of het cymbalon dat de slome groove van “Two Thousand And Seventeen” mag aandrijven, maar in essentie is deze plaat een terugkeer naar het succesgeluid van uitschieter There Is Love In You. Op die plaat vervolmaakte Kieran Hebden zijn transformatie van folktronicabricoleur naar technogod, met songs die zowel op de benen als op het hart mikten. Na een aantal platen die met wisselend succes andere horizonten verkenden, zoekt hij hier dus opnieuw die mengvorm van contemplatie en opruiende beats op.
Al benadrukt New Energy vooral die bezinning en rust, en muteren de basiskenmerken die Hebden uit techno en house lichtte maar zelden tot stampende beats. Het is wachten tot vijfde song “Lush” vooraleer er ietwat vaart in de grooves komt, en dan nog is het eerder iets dat je in de lounge zou opzetten en niet te midden van de rave. “SW9 9SL” heeft dan weer wel een stevige housebeat, maar de aangehouden synthdrone eronder houdt het nummer toch aan de grond. Four Tet mikt hier duidelijk op de inkapseling van dancetradities in opslorpende texturen die meer gemeen hebben met ambient en new age, zoals in “You Are Loved”, waar bliepende synths aan het einde van de track worden opgeslokt door een zwellende keyboardgolf.
Op die manier krijg je een meeslepende plaat die op boeiende wijze estafette speelt tussen ritmes, texturen en melodieën die ongegeneerd mooi durven zijn (die stemsamples in “Scientists”!), maar foutloos is deze plaat helaas niet. Four Tet moet opnieuw oppassen niet in de val van de nietszeggendheid te lopen met niemendalletjes als “10 Midi” en “Gentle Soul”, of het richtingloze harpgepingel in “Memories”, allemaal dingen die eerder weinig toevoegen aan de plaat als geheel. Zorgen die drie korte tussenwerpsels voor enkele zwaktepunten in het laatste kwart van de plaat, dan worden ze gelukkig volledig gecompenseerd door twee uitschieters: het prachtige “Daughter”, waarin verknipte vocale samples door polyritmische synths worden omhuld, en “Planet” dat alsnog een bescheiden feestje mag doen ontstaan als uitsmijter.
Als geheel is deze New Energy dus een mooie aanvulling op de discografie van Four Tet. Geen vernieuwing, maar wel een waardevolle uitdieping van het kerngeluid met enkele van de beste nummers die Hebden recent uitbracht, soms moet het niet veel meer zijn dan dat.