Strips in opdracht zijn steevast een heikele onderneming. Lippendienst aan de opdrachtgever gaat vaak niet samen met de creatieve onafhankelijkheid van de auteur. Op Missie is alleszins een geslaagd voorbeeld van werk in opdracht.
Het was de Stichting Nederlandse Veteranendag die het initiatief nam om de ervaringen van generaties Nederlandse militairen in strips om te zetten. De tien veteranen die geselecteerd werden voor het album namen elk deel aan een andere missie van het Nederlandse leger. Het eerste verhaal, gebaseerd op ervaringen uit 1945, en het laatste gaan voort op de missie van een Nederlands fregat in Somalië. Elk verhaal wordt door een andere Nederlandse tekenaar verstript. De keuze van de tekenaars is behoorlijk gedurfd. Van de klare lijn van Eric Heuvel tot aan de vrije lijnen van Anne Staal of Robert van Raffe zit een breed spectrum. Toch is de diversiteit aan stijlen net één van de sterktes van Op Missie. Zo tonen Jeroen Funke en Wilbert Van der Steen aan dat het vertellen van een goed verhaal los kan staan van een bepaalde tekenstijl.
De verhalen die de veteranen aan de tekenaars meegegeven hebben, laten gelukkig voldoende ruimte voor nuance en menselijkheid. Het lijkt vooral de bedoeling om aan te tonen dat militaire missies geen cowboypraktijken zijn, maar dat er net een moeilijk evenwicht bewandeld moet worden tussen militaire acties te ondernemen en voldoende respect te behouden voor de lokale situatie. Tegelijk maken de verhalen duidelijk dat elke missie anders is dan de voorgaande en de volgende. Elk land en elke situatie zorgt ervoor dat de aanpak aangepast moet worden.
Met de tien verhalen kunnen de samenstellers de diversiteit aan missies in beeld brengen. Toch is het jammer dat daardoor de verhalen tot slechts vijf bladzijden beperkt moeten blijven. Zo waren wij bij het merendeel van de verhalen toch benieuwd naar meer uitdieping van de veteranenverhalen. Daardoor zou de indruk die na het lezen overblijft ook diepgaander geweest kunnen zijn. Nu raken de strips boeiende verhalen aan, maar blijft het allemaal toch wat oppervlakkig.
De bundel wordt uitgegeven door Strip 2000. Die uitgeverij leek ons niet de meest logische partner voor een dergelijk project. Met Op Missie breiden Peter Van der Heijden en zijn team alleszins hun scope gevoelig uit, los van de pure humorstrips. Ze kozen ervoor om het album met tien verschillende kaften op de markt te brengen, van elke striptekenaar één. Zonder twijfel een goede zet om het album meer te laten opvallen in het snel wisselende aanbod aan nieuwigheden. De kwaliteit van uitvoering en het oog voor detail in de vormgeving maken van Op Missie een bijzonder geslaagd album. De opdrachtgever kan tevreden zijn met zowel vorm als inhoud. De verhalen missen naar ons gevoel diepgang door het beperkte aantal bladzijden, maar in die beperkingen brengen alle auteurs het er meer dan behoorlijk van af.