Parquet Courts :: 20 november 2014, Botanique

Nie zievere… Speile! Wijlen Raymond Goethals had het best goed kunnen vinden met de rammelrockers van Parquet Courts.

Laten we er voor het gemak maar van uitgaan dat de band die we in de Orangerie aan het werk zagen effectief Parquet Courts heet, want dat is dezer dagen nogal onduidelijk. Primo: de credits op hun zopas verschenen derde plaat — de tweede op een half jaar tijd, alstublieft — komen op naam van Parkay Quarts. Segundo: Parquet Courts vormt al eens graag de gelegenheidsgroep PCPC — met hulp van PC Worship, nog zo’n anti-establishmentband uit de onderbuik van de Big Apple. Tertio: het kan hen zelf klaarblijkelijk geen bal schelen welke naam er op de affiche aan de deur staat. Ruiken we daar een marketingstrategie?

Soit, in Brussel werden de bassist en drummer van Parquet Courts vlotjes vervangen door die van PC Worship, maar nergens moest de band daardoor aan daadkracht inleveren. Van de intense opener “Ducking And Dodging” tot eindspurt “Sunbathing Animal”: strakker dan een Speedo, scherper dan een Gilette. Met dank aan leadzanger Andrew what’s in a name Savage, die voortdurend naar zijn microfoon staat te schreeuwen alsof hij hem meteen na de show met een voorhamer gaat slopen en zo het manische, vervaarlijke randje in pakweg “Black And White” en “What Color Is Blood” op zijn hoed mag steken.

Opvallend contrast met Austin Brown overigens. De stembanden van Parquet Courts’ tweede strottenhoofd ademen veeleer slackerrock dan indiepunk uit, wat de groove van een niettemin uitstekend “Bodies” een stuk meer laid-back houdt. Pavement, iemand?

Als Parquet Courts in één ding grossierde, dan was het hun no-nonsense bravoure. Sturm und Drang in een indiejasje. En toch duurde het tot ergens halverwege de set, met een machtig “Master Of My Craft”, vooraleer de zaal echt mee was. Vanaf dan ging het testosterongehalte weliswaar pijlsnel de hoogte in — eerst dankzij een rauw en opzwepend “Borrowed Time”, later door de op pompende drums deinende nieuwe song “Content Nausea” en de basale vibe van “What Color Is Blood”.

Aan tierelantijntjes heeft Parquet Courts een broertje dood, en dus sprong de band bijzonder karig om met bindteksten en bonding met het publiek. Na de dubbele uppercut van “Light Up Gold II” en “Sunbathing Animal” hield de band het dan ook met amper een uurtje op de klok voor gezien — zelfs al bleef het publiek daarna nog vijf volle minuten schreeuwen om bisnummers.

Parquet Courts: altijd kort en krachtig.

aanraders

Glasvegas :: 30 september 2023, Trix

Brexit of niet, net geen tien jaar na de...

Elvis Costello & Steve Nieve

27 september 2023Bozar, Brussel

Elvis Costello en Steve Nieve zijn al bijna vijf...

65DaysOfStatic Plays Wild Light :: 22 september 2023, Trix

Ook in een wereld waarin The Rolling Stones blijven...

Billy Bragg

16 september 2023De Roma, Borgerhout

Zo sympathiek dat ie letterlijk alles en iedereen ontwapent....

Misty Fields 2023 :: Een hitmachine van een andere planeet

Vorig jaar staken we er nog een teen in...

verwant

Parquet Courts :: Sympathy For Life

Parquet Courts is vorig jaar tien geworden, en wou...

End Of The Road 2019 :: Geen Brexit wegens Porsche Majeure

Het beste festival van Engeland. Het Walhalla van Enola's...

Parquet Courts :: 15 november 2018, Botanique

Zo’n half jaar geleden haalde Parquet Courts met Wide...

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in