Een stripreeks met de titel God kan heel wat verschillende belletjes doen rinkelen. Je moet het echter niet gaan zoeken in de esoterisch-religieuze fantasy of in de humor. God is een vrij harde thriller van het ‘nieuwe’ Franse wonderduo Karl T. en Damien Marie.
Het opzet is veelbelovend. Wat krijg je als je Prison Break, de Da Vinci Code en Grey’s Anatomy in een pot steekt en eens goed schudt? Inderdaad, een thriller met heel wat plotwendingen, een boel actie en achtervolgingen en een ultieme extreem machtige slechterik, bijnaam God, die z’n heil vooral in de medische wereld zoekt.
In deel 1: Met de dood op het lijf, maken we kennis met Alex, een levenslustige zeventienjarige die op het punt staat z’n doktersstudies aan te vatten. Hij heeft het medisch leven met de paplepel binnengekregen als zoon van de beroemde chirurg Annie Ripern. Samen met zijn boezemvriendin, Elisa ontsnapt hij ternauwernood aan een aanslag door net niet op de bus te stappen die voor zijn ogen ontploft. Zijn moeder beseft dat de aanslag op hem bedoeld was en maant hem aan om met Elisa te vluchten. Daarbij geeft ze hem een usb-stick mee die een grote rol zal spelen in het verdere verhaal.
Als na de onderwereld ook de politie op hen lijkt te jagen, beseffen ze dat er een hogere macht aan de touwtjes moet trekken. Dat blijkt “God” te zijn. Het is evenwel nog niet duidelijk of het een persoon of een gehele organisatie is. Als volgens de nieuwsberichten Annie Ripern de aanslag op de bus niet overleefd zou hebben, wordt duidelijk dat er een verband moet zijn tussen Annie, de moeder van Alex, orgaandonoren en God en dat de usb-stick daarin de sleutel moet zijn.
In tegenstelling tot vele vervolgstrips (waar blijft trouwens dat vervolg op Nooit/Misschien toch?), kwam twee maanden na deel 1 het tweede en finale deel uit: Harteloos. Je kan ze dus al samen aanschaffen als je het volledige verhaal wilt lezen. Maar waar er heel wat vaart zat in deel 1, raakt het tempo in deel 2 er wat uit. We weten intussen dat de orgaandonoren geen vrijwillige ‘gevers’ zijn en dat de klanten van God over heel wat kapitaal moeten beschikken om van zijn organisatie een voorrangsbehandeling te krijgen. Hoewel het verhaal een afgewerkt geheel is, met een min of meer voorspelbaar einde — de lezer van vandaag is immers al heel wat gewoon –, blijven er nog heel wat vragen onbeantwoord. Als je op de officiële site kijkt, verwachten trouwens heel wat lezers een derde deel, maar dat komt er echter niet. Waarschijnlijk laten de auteurs de optie open om ooit de reeks nog uit te breiden.
Toch lijkt ons duo toch nog wat in hun mars te hebben. Karl T., geboren in Calais maar afgestudeerd aan St.-Lucas in Brussel, is nog wel een relatief nieuwe naam in de tekenaarwereld. Het valt niet te ontkennen dat hij hier echt wel vakwerk aflevert. Zeker wat de covers betreft, verdient dit tweeluik zeker een pluim. Damien Marie is in Frankrijk al een tijdje een gevierd scenarist die ook al heel wat prijzen in de wacht sleepte. God is echter wel zijn Nederlandstalig debuut. In de Franstalige wereld was hun vorige (vierdelige) reeks La cuisine du diable in elk geval een groot succes. Benieuwd of God dezelfde weg opgaat. Het duo heeft alvast nog plannen om samen te werken. Intussen blijft het voor ons nog steeds wachten op de vertaling van La cuisine du diable.