Marzapane is een curieus album. Het verbaast door de ongewone ontstaansgeschiedenis. Inhoudelijk gaat het om een vrij traditioneel geschreven, maar excentriek uitgetekend sprookje.
Ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van zijn stripwinkel De Striep in Brugge, wilde Daniël Cool het project Marzapane van tekenaar Jeremiah Persyn in albumvorm uitbrengen. Het verhaal van dit sprookje haalde Persyn uit de muziek van zijn stiefvader Bert De Coninck. Zijn moeder Annie maD (in het echte leven Annie Daenens) vormde het muziekstuk om tot een scenario waarmee zoonlief aan de slag kon. Het resultaat ligt nu in de winkels, in een mooie uitgave door Ballon Media. Marzapane overtuigde immers uitgever Alexis Dragonetti, waardoor een ruime verspreiding over het hele land gegarandeerd kon worden.
Marzapane is een oud paard dat door zijn baasjes naar de worstenfabriek dreigt gebracht te worden. Hij wil dat trieste lot ontvluchten en gaat op zoek naar vrienden waarbij hij wel een mooie oude dag kan krijgen. Zo krijgt hij het gezelschap van lotgenoten en ook de kleine vioolspeler Carapato speelt een rol in dit wervelende sprookje. De auteurs volgen strikt de wetten van de sprookjes waardoor het verhaal na een tijdje vervlakt en onze aandacht wegebde. De boodschap wordt nogal expliciet doorgedrukt en de auteurs blijven te lang op dezelfde nagel slaan. Gelukkig blijven de tekeningen de aandacht oppikken waar nodig.
In een mengvorm tussen klassieke striptekeningen en een graffitistijl maakt Jeremiah Persyn (ook gekend onder de artiestennaam Jamz) van deze strip een wervelende roadtrip in opvallende kleuren, die perfect geïntegreerd zijn met het tekenwerk. Excentrieke vormen van de tekstballonnen en een originele bladschikking maken van deze Marzapane bij uitstek een kijkboek.
Vaak gebeurt het niet dat Ballon Media de kans geeft aan auteurs van eigen bodem om een geheel eigen project uit te werken. Meestal gaat het buiten Jommeke enkel om strips die aanleunen bij een ander commercieel product. Marzapane verdient dus zeker alle lof en heeft meer dan genoeg verdiensten om een albumuitgave te verantwoorden. Het tekenwerk van Jeremiah Persyn overtuigt en hij toont een eigen stijl te hebben die uit het enorme aanbod springt. Daarvoor zorgt de feeërieke cover in ieder geval. Ook op het vlak van het verhaal toont Marzapane dat de auteurs met een gezonde ambitie aan dit project begonnen. De plot leest vlot weg en Annie maD toont verstand te hebben van verhaalopbouw. Bij een volgend project mag de boodschap wat ons betreft echter iets subtieler en veelzijdiger in het verhaal verwerkt worden. Dat kan zeker en vast ook in een sprookje.