Tekenaar Eric Heuvel specialiseert zich de laatste jaren in educatieve stripverhalen. De Terugkeer is al de derde samenwerking met scenarist Ruud van der Rol. Hun oog voor detail is opmerkelijk.
In België is het koloniale verleden al decennialang een gevoelig thema. In Nederland is dat niet anders, en daarom gaf het Indisch Herinneringscentrum Bronbeek (IHCB) aan Eric Heuvel en Ruud van der Rol de opdracht om een stripalbum te maken over het Nederlandse verleden in Indonesië. Eind jaren ’40 en in de jaren ’50 was dit land onafhankelijk geworden van Nederland in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Deze complexe periode uit de Nederlandse geschiedenis wordt met veel zin voor detail opgehangen aan een eenvoudig kaderverhaal van een opa die met zijn kleindochter terugkeert naar Indonesië, op zoek naar sporen uit zijn verleden. Door dit kaderverhaal zo eenvoudig te maken, gunnen de auteurs zichzelf de kans om meer tijd te stoppen in de geschiedenis.
De fijne klare lijn-stijl van Heuvel houdt de beelden alvast heel leesbaar en duidelijk, en wordt daarin bijgestaan door van der Rol die als scenarist kiest voor de eenvoudige aanpak van de chronologie. Bij momenten verzandt De Terugkeer wel te veel in een opsomming van feiten en raken de auteurs onze aandacht kwijt, maar toch slaagt dit album in zijn bedoeling ons een onbekende periode uit de Nederlandse geschiedenis te leren kennen. Zo komen ook de feiten na de effectieve onafhankelijkheid van het land aan bod, zoals de beruchte politionele acties.
Met hun vorige samenwerkingen De Ontdekking en De Zoektocht vielen de auteurs overigens al enkele keren in de prijzen. De Eisner Award voor dat laatste album is wellicht de hoogst aangeschreven erkenning daarvan. Ondertussen werkt Eric Heuvel ook aan een terugkeer van January Jones, de strip waarmee het voor hem allemaal begon en die hem, zeker in Nederland, een grote bekendheid bezorgde. Met zijn educatieve stripverhalen bereikt hij natuurlijk een veel ruimer publiek. Zo wordt ook De Terugkeer verspreid onder jongeren via de scholen als extra stimulans voor de lessen geschiedenis. Gezien de stevige historische onderbouw van het verhaal en de degelijke aanpak van beide auteurs, is zo een actie meteen ook een goede promotie voor het stripverhaal an sich.
De Terugkeer is met andere woorden opnieuw een creatie van twee auteurs in topvorm, die van een educatieve opdracht een persoonlijk werkstuk maken dat uitblinkt in zijn rol als pedagogisch hulpmiddel voor jongeren. Het is weinigen gegeven om van zo een strikte historische opdracht uit te gaan en er een grote mate van persoonlijkheid in te stoppen, zonder ergens aan degelijkheid in te boeten.