MW 1 :: Geheimen (Tezuka)

Lang leve Osamu Tezuka. Hij stierf in 1989, maar is tegenwoordig populairder dan ooit. MW is een revolutionair tweeluik dat eind jaren ’70 verscheen.

Voor het Japanse stripverhaal is Osamu Tezuka de onmiskenbare grondlegger voor vele tradities. Eerder maakte hij al grote indruk op ons met Boeddha en Ode aan Kirihito, nu vertaalt uitgeverij L het tweeluik MW. Tezuka waagt zich hier aan een moreel steekspel in de vorm van een razend spannende thriller. Hij voert met Michio Yuki een verderfelijke seriemoordenaar ten tonele en slaagt er zelfs in om de lezer mee te laten voelen met deze figuur. Telkens weer speelt hij vakkundig met de drijfveren van zijn personages om zo de lezer te verwarren en tot nadenken aan te zetten.

Het gezamenlijke verleden van Yuki en priester Garai bindt hen voor het leven. Hoewel Yuki’s monsterachtige daden Garai voortdurend onder druk zetten, kan de priester niet anders dan Yuki te blijven steunen. Zelf is hij immers ook geen onbeschreven blad. Wat als hun verleden ervoor gezorgd heeft dat Yuki een moordenaar geworden is? Als enige overlevenden van een aanval met MW-gas gaan beiden om heel verschillende redenen op zoek naar de ware toedracht van wat er op het eiland Okino Mafune gebeurd is.

Tezuka combineert het duel tussen Yuki en Garai met de speurtocht naar het mysterie van Okino Mafune. Net zoals in Ode aan Kirihito staat ook MW garant voor spannende actie én een plot die tot nadenken stemt. Het blijft ook nu nog onbegrijpelijk hoe Tezuka met de perverse figuur van Michio Yuki weg kwam in een populaire manga. Hij stond aan het einde van de jaren ’70 immers op het toppunt van zijn roem als strip- en tekenfilmmaker. MW blijft dan ook gelden als bewijs van zijn persoonlijke creativiteit.

MW werd afgerond in 1978 en zowel het verhaal als het vertelritme weerspiegelen nergens die gezegende leeftijd. Anderzijds valt dit bij de tekeningen wel vaker op. De ronde en kindvriendelijke figuren contrasteren voor ons wat te vaak met de loodzware passages over extreem geweld en seksuele delicten. Naoki Urasawa (Monster, Pluto) slaagt er beter in om de erfenis van Tezuka naar de hedendaagse tijd te vertalen in zijn populaire thrillerreeksen. Maar het blijft natuurlijk meeslepende stripliteratuur van de bovenste plank. Uitgeverij L voorziet zijn Tezuka-uitgaven daarenboven van een stevige harde kaft en een stijlvolle lay-out, zodat ze de tijd nog wat langer kunnen doorstaan in menig boekenkast.

http://www.uitgeverijl.nl
http://www.uitgeverijl.nl

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

aanraders

Pierre Hadot :: De Sluier van Isis

Lang voordat het opnieuw populair was om de (Grieks-)Romeinse...

Francesca Stavrakopoulou :: God, een anatomisch onderzoek

Volgens rabbijn David J. Wolpe en ongetwijfeld vele anderen,...

Geert Buelens :: Wat we toen al wisten – De vergeten groene geschiedenis van 1972

Zijn de wonderen de wereld uit? Niet als Geert...

Paul Verhaeghe :: Onbehagen

Verklaren dat het huidig tijdsgewricht getekend wordt door zowel...

Jan Hertoghs :: Alles voor de Kempen

In Alles voor de Kempen schetst Jan Hertoghs een...

verwant

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in