De Tien Geboden blijft een klassieke stripreeks. Scenarist Giroud breit nog wat losse eindjes aan elkaar in De Erfgenaam en voegt er terloops nog wat nieuwe aan toe.
Merwan Khadder is een jonge moslim die in de eerdere delen afstand nam van het fundamentalisme en zelfs op onderzoek uitgaat naar de beginselen waarop diezelfde fundamentalisten zich baseerden om hem tot moord te willen drijven. Hij werkt zich natuurlijk in het nauw en wordt ternauwernood gered door werknemers van het Vaticaan. In dit vierde deel maakt Merwan kennis met zijn weldoener, kardinaal Stimac, en leert hij zo nog meer over het bekende boek Nahik uit De Tien Geboden. Giroud brengt de politieke actualiteit binnen in zijn fictieve avonturenverhaal en doet dat overtuigend.
Frank Giroud geeft in De Erfgenaam opnieuw les in het schrijven van een complex scenario, zonder ergens de leesbaarheid te bedreigen. Hij verweeft het verhaal van Merwan ingenieus met verschillende verhaallijnen uit De Tien Geboden. Bovendien geeft hij vaak ook verduidelijking bij bepaalde scènes of personages uit de oorspronkelijke reeks zodat De Erfgenaam meer wordt dan een ordinaire melkkoe. Het blijft een spin-off voor de liefhebbers van de moederreeks, maar tegelijk staat het verhaal ook redelijk goed op zichzelf. Dat lijkt ons geen geringe prestatie.
De tekeningen van Joseph Béhé en Camille Meyer verstoren jammer genoeg het gejubel over De kardinaal. Ruw en onevenwichtig zijn ze op hun best, maar nergens halen ze het niveau van de tekenaars van De Tien Geboden. Béhé kennen we nochtans als een niet onverdienstelijk realistisch tekenaar van Dubbel Ik of Doodzonde. Wellicht zit ook de samenwerking met Camille Meyer er voor iets tussen dat het resultaat zo wankel is. Ons blijft het een raadsel waarom een ervaren rot als Béhé met een andere tekenaar blijft samenwerken wanneer het resultaat dermate tegenvalt.
Gelukkig is het werk van Frank Giroud indrukwekkend genoeg om de grafische miskleun snel te doen vergeten. In het vijfde deel zal hij De Erfgenaam beëindigen, zodat alleen De Fleury-Nadal nog zal overblijven als spin-off. Frank Giroud heeft momenteel echter nog meer dan genoeg potjes op het vuur staan, waaronder de eveneens gewaardeerde collectie Geheimen (Samsara, De Schimmenwals, De Splinter). Sinds De Tien Geboden weten we dat we hem zo goed als blindelings mogen vertrouwen wanneer hij een nieuw idee uitwerkt tot een stripverhaal.