AB, Brussel, 4 april 2009
Omdat de AB zo vriendelijk is om af en toe eens minder bekende
(maar daarom niet minder getalenteerde) artiesten in de kijker te
zetten, kregen we niet minder dan drie artiesten voorgeschoteld.
Drie bands die op het eerste zicht niet zo veel gemeenschappelijk
hebben, maar allen op zondagavond wel eens in Duyster zouden durven
opduiken.
Krakow mocht het concert aftrappen met een set die
haast uitsluitend uit nieuw materiaal bestond – ze brachten net het
album ‘Far Away Look’ uit. Het was slechts het tweede concert met
de nieuwe nummers en dat was er jammer genoeg bij vlagen ook aan te
horen – niet alle songs waren even goed ingespeeld en ook in de
geluidsmix gingen veel finesses soms de mist in. Het deed ons dan
weer wel deugd om te zien dat de sympathieke Limburgers het niet
altijd bij lo-fi hielden, en bijwijlen ook nog eens ferm durfden
uithalen op de gitaren.
Tweede op de lijst was Elvis Perkins (een
interview vindt u binnenkort online), die ook nét z’n tweede album
op de mensheid heeft losgelaten. Dit keer met een band, Dearland,
die hem ook op het podium vergezelden. De getroubleerde
singer-songwriter die we hadden leren kennen op ‘Ash Wednesday’
bleek live vreemd genoeg haast opgewekte muziek te maken, daar in
bijgestaan door zijn band, die als een circusband vrolijk dansend
van het concert bijna een feest maakten.
De nieuwe songs klonken dan ook veelbelovend, maar de meer intieme
nummers kregen met de bandbezetting niet altijd hun beste
uitvoering – en ook hier ging er jammer genoeg veel verloren in een
slechte geluidsmix, waarbij de zang soms helemaal wegzonk. Maar
goed, we zagen een sterk optreden van een artiest die het zéker
verdient om door een groot publiek opgepikt te worden …
Hoofdact van de avond was echter Jessica Lea
Mayfield – die door internationale pers en onze eigen
collega Tom De Moor al getipt werd als veelbelovende jonge
artieste… Met ‘With Blasphemy, So Heartfelt‘ leverde ze
inderdaad een meer dan aardige plaat af, waarop ze haar
tienerverdriet in verrassend mature songs weet om te zetten. Ook
live bleef ze goed overeind, al leek de fles wijn die ze tussen de
nummers door steeds weer aan de lippen zette haar daar ook wel een
eind bij te helpen. Gelukkig wist ze in beschonken toestand haar
nummers toch nog allemaal tot een goed einde bij te brengen – al
was ze niet altijd even toonvast.
Haar debuutalbum werd trouwens geproduced door niemand minder dan
Dan Auerbach (Black Keys) – die aan de behoorlijk eenvoudige,
melancholische nummers een rauw bluesrandje wist mee te geven. Deze
arrangementen misten live jammer genoeg vaak de nodige subtiliteit,
al was dit voornamelijk te wijten aan haar begeleidingsband. Zo
ramde haar gitarist (en tevens broer, die trouwens als twee
druppels water op Gimli leek) vaak zo hard op zijn gitaar, dat we
ons niet van de indruk konden ontdoen dat hij misschien wel liever
in een heavy metal band had gespeeld.
Maar goed, ondanks alle schoonheidsfoutjes wist de jongedame ons
toch bijna een uur lang te boeien, wat op zich ook al een
verwezenlijking is, en waarvoor we haar nogmaals bedanken met het
label: veelbelovend’.
‘Far Away Look’ van Krakow is nu uit bij Konkurrent.
‘With Blasphemy, So Heartfelt‘ van Jessica Lea Mayfield
is nu uit bij Munich.
(Meer afbeeldingen Krakow – Elvis Perkins – JLM)