Enkele jaren terug bestond er heel wat interesse voor het thema van de artificiële intelligentie dankzij de succesvolle film A.I. van Steven Spielberg. Nu proberen tekenaar Ralph Meyer en scenarist Fabien Vehlmann hetzelfde te doen met hun stripreeks IAN. In tegenstelling tot zovele andere science-fictionstripverhalen, weet IAN echter te overtuigen vanaf het eerste deel.
Science fiction is een genre dat in de strip massaal wordt gebruikt voor het vertellen van avontuurlijke pulpverhalen. Uitgeverijen als Arboris en Talent bouwden er zelfs grotendeels hun fonds rond uit. Gerenommeerde tekenaars als Moebius en Enki Bilal tekenden in de jaren ’70 en ’80 heel wat toekomstvisioenen met een wat diepzinniger inslag. Vooral de laatste jaren echter is het aanbod dermate toegenomen dat er onvermijdelijk verzadiging optreedt. Dan wordt het voor nieuwe albums enorm moeilijk om nog hun stempel te drukken en zo een blijvende indruk na te laten.
Deze maand probeert uitgeverij Dargaud het opnieuw met twee nieuwe reeksen. Naast Reality Show verschijnt ook het eerste deel van IAN, de nieuwe reeks van tekenaar Ralph Meyer en scenarist Fabien Vehlmann. Beide auteurs gelden als aanstormende talenten die met hun vorige albums allebei al mooie kritieken oogstten van pers en publiek. Zo was Meyer verantwoordelijk voor het tekenwerk in het driedelige Hard tegen Hard (scenario Tome), en startte Vehlmann een aantal frisse reeksen op (o.a. Green Manor, Heer der Dolende Zielen).
Na een eerste samenwerking voor de one-shot Een Wolkeloze Toekomst zetten ze samen hun schouders onder het ambitieuze project IAN. Beiden willen immers een SF-strip maken die overtuigt door een realistische weergave van de gebeurtenissen. De karakters moeten centraal staan. Met dit eerste deel geven ze een imponerend visitekaartje af.
IAN is het nieuwste prototype van androïde. Het perperdure onderzoek naar deze vorm van kunstmatige intelligentie moet eindelijk eens vruchten afwerpen en dus wordt ervoor gekozen IAN als test mee te sturen op een missie van de Special Rescue Section, een eenheid van getrainde soldaten voor geheime en gevaarlijke opdrachten. De leden van zijn eenheid blijken echter niet zo enthousiast te zijn over IAN’s komst. Hij staat immers nog niet op punt en zijn kleine mankementjes zouden de hele missie wel eens in gevaar kunnen brengen.
Ondanks de vele clichés die het scenario telt, boeit IAN 1 van de eerste tot de laatste pagina. Vehlmann weet immers als een doorwinterd vakman de personages tot leven te wekken door levensechte dialogen in te voegen en stevig uitgewerkte karakters te schetsen. Voeg daar de tekeningen van Meyer aan toe, die meer en meer doen denken aan Jean Giraud, en je krijgt een actiestrip die niet alleen uit hersenloze gevechten bestaat, maar die op een boeiende manier een toekomstige wereld oproept. De auteurs brengen voldoende intriges aan om van IAN een blijvende aanwinst te maken.