Konichiwa Records, 2010.
Robyn stelde zichzelf voor 2010 een ogenschijnlijk onmogelijk doel
voor ogen: ze wou maar liefst drie volwaardige albums uitbrengen.
De blonde schone doet immers lekker haar zin, vermits ze haar
huidige platenlabel, Konichiwa Records, zelf beheert. En dat kan
ons alleen maar gelukkig maken. Haar laatste langspeler dateerde
immers al van 2005. In juni liet Robyn deel 1 van haar
langverwachte trilogie op de wereld los, gevolgd door niets dan
lof.
Nauwelijks twee maanden later krijgen we ook ‘Body Talk Pt. 2’ in
handen, het fel geanticipeerde vervolg op landslide
victory ‘Body Talk Pt. 1‘. De
Zweedse popdiva gaat verder op hetzelfde elan en goochelt met
elektro, drumcomputers, ijle stemhoogtes en popdeuntjes die zo
aanstekelijk zijn dat we ze in onze slaap nog steeds
meeneuriën.
‘Body Talk Pt. 2’ opent met ‘In My Eyes’: 3:57 pure synthpop,
ondersteund door naar de eighties lonkende drumbeats.
‘Include Me Out’ is dan weer – in haar eigen woorden – ‘really
very simple, just a single pulse repeated on a regular
interval‘. Robyn demonstreert dat ze nog steeds een aardig
stukje kan rappen en smijt er andermaal een meezingrefreintje
tegenaan. ‘Hang With Me’, dat voor het akoestische rustpunt zorgde
op ‘Pt. 1’, is hier omgetoverd in een floorfiller om u
tegen te zeggen en werd, slimme keuze, ook vooruitgestuurd als
eerste officiële single.
Het daaropvolgende drieluik behoort tot het sterkste wat Robyn al
op plaat wist te zetten: ‘Love Kills’ brengt een ijskoude boodschap
en wordt begeleid door een al even kille beat die zo weggelopen
lijkt uit ‘Blue Monday’. ‘We Dance To The Beat’ is een
allesoverdonderende ode aan clubhoppen en de stroom van
gevoelens die zo’n nachtelijke roes teweegbrengt. ‘Criminal Intent’
tot slot is Robyn zoals we haar het liefst hebben: bakken
machisma en een zeer felle bek.
Voor ‘U Should Know Better’ werd een beroep gedaan op Snoop Dogg.
Zonder hem was het nummer vast even goed geweest, maar het blijkt
een fijne aanvulling. Het ritme is nerveus, het refrein zeer
aanstekelijk. Ook ‘Body Talk Pt. 2’ wordt afgesloten door een
akoestische ballad, ‘Indestructible’. Robyn bewijst alweer dat ze
naast een dancefloor queen ook eenvoudigweg een zeer
bedreven zangeres is. De flow van het nummer doet ons
vermoeden dat we op ‘Body Talk Pt. 3’ best wel eens een meer
up-tempoversie van ditzelfde nummer kunnen tegenkomen.
Waar ‘Body Talk Pt. 1’ openhartig was en overliep van de
melancholie, vinden we hier een plaat die bol staat van
onweerstaanbare clubhits en bezwerende ritmes. Meer dance, minder
emotie. ‘We dance to the beat of false mass and unrecognized
genius‘, mijmert ze. Recognized genius, zo zouden wij
het eerder noemen. Ze bevestigt amper drie maanden na de
indrukwekkende tour de force van haar vorige album dat ze een
plekje verdient naast de absolute top. Robyn is van
popprinses naar popkoningin gegaan.
Robyn speelt op 13 oktober in een al lang uitverkochte
Botanique.