Hit the Road (Jaddeh Khaki)

Hij studeerde film aan de universiteit van Teheran en werkte als assistent-regisseur op de set van enkele films van zijn landgenoot Jafar Panahi. Panah Panahi komt dan ook een familie met een sterke filmtraditie en is naast medewerker, ook de zoon van de beroemde cineast achter titels als De Witte Ballon en Taxi Teheran. Met zijn eigen regiedebuut Hit the Road mocht hij vorig jaar aantreden in de ‘Quinzaine des Réalisateurs’ in Cannes en een klein jaar later komt de film nu ook in de Belgische zalen.

Hit the Road opent met een wat vreemde discussie tussen twee ouders en een jong kind over een gsm en eindigt met het doorknippen van de sim-kaart van het toestel dat het jongetje (een irritant joch dat niet enkel de ouders op de zenuwen werkt) blijkbaar tegen de wil van beide volwassenen heeft meegenomen in de wagen. Het is pas later dat we als kijker begrijpen waar dit gesprek om draait en ook de rest van de tien minuten durende introductie bevat wel wat enigma’s: waarom doen vader en moeder zo geheimzinnig en wat is er aan de hand met de zwijgzame oudere broer die vooral somber en ongelukkig voor zich uitstaart?

Panahi bouwt zijn hele film op rond de vraag in welke situatie de personages zich bevinden en dat gebeurt niet zonder de nodige bevreemdende momenten: er wordt gezongen in de auto, er wordt een fietser aangereden en af en toe zoomt de camera opvallend in op het gezicht van de door een gebroken been geïmmobiliseerde vader. Voordat we eindelijk begrijpen hoe de vork aan de steel zit, wordt er gepraat over koetjes en kalfjes, de hond, het leven en Kubricks 2001, A Space Odyssey. De camera trakteert ons ondertussen op stil observerende ‘long shots’ van het landschap waarover al dan niet stemmige muzikale begeleiding gedrapeerd wordt. Panah Panahi put hier duidelijk uit voorgaande tradities en dan vooral – bijna onvermijdelijk – uit de Iraanse ‘road movies’ van de grote Abbas Kiarostami (A Taste of Cherry of Life and Nothing More bijvoorbeeld).

Panahi Jr. is echter geen Kiarostami en heel vaak blijft hij steken in louter pastiche. Hit the Road maakt gebruik van dezelfde lange opnames – vaak zeer frontaal – en peilt eveneens naar onderliggende thema’s. Het verschil is dat de regisseur van Close-Up en Through the Olive Trees dat deed doorheen bespiegelingen over waarheid en leugen in film en aan de hand van een meesterlijk minimalistische vormtaal. Panahi probeert een aantal van die elementen over te nemen, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat hij dezelfde finesse en beheersing van het medium heeft. Dat neemt niet weg dat er niet af en toe indrukwekkende momenten te vinden zijn in Hit the Road: de poëtische finale en een cruciale scène aan het eind gefilmd vanop verre afstand met de personages die verpletterd worden door het majestueuze landschap, suggereren dat regisseur Panahi echt wel een aantal veelbelovende dingen in zijn mars heeft. Vooralsnog schiet hij echter een beetje tekort om echt helemaal te overtuigen.

Met:
Pantea Panahiha, Hasan Majuni, Rayan Sarlak
Regie:
Panah Panahi
Duur:
93
2021
Iran

verwant

No Bears (Khers Nist)

Jafar Panahi maakte ooit deel uit van een nieuwe...

No Bears (Khers Nist): Interview met Mina Kavani

Een nieuwe film van de Iraanse scenarist/regisseur en Gouden...

The Wild Pear Tree (Ahlat Agaci)

Nure Bilge Ceylan is een van de grote hedendaagse...

Like Someone in Love

Een bekendheid kan je hem nu niet echt noemen,...

Offside

88 min. / Iran/ 2006 Vrouwen en voetbal, dat vloekt...

aanraders

Madeleine Collins

Regisseur Antoine Barraud is geen grote naam in het...

Belfast

Naar eigen zeggen had Kenneth Branagh al jaren plannen...

Blaze

Hoewel hij vooral bekendheid geniet als een acteur...

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in