En zo verkeert dat dan: een hitsingle verder is Milow niet langer een onbekende songschrijver uit Leuven, een "pupil" van Tom Helsen, maar een Nieuw Bekend Gezicht; iemand wiens nieuwe plaat plots een stuk meer aan belang wint. De jonge bard knipperde niet één keer met zijn ogen en lost vol vertrouwen Coming Of Age, een puike plaat die helaas niet vrij is van enige groeipijnen.
Het succes van "You Don’t Know" mag eigenlijk geen verrassing heten. Als geen ander kan Jonathan Vandenbroeck een melodie schrijven die een groot publiek kan beroeren zonder goedkoop te zijn. Debuutplaat The Bigger Picture stond er vol van, het was alleen maar wachten tot een paar muzieksamenstellers hun oren ook eens wilden gebruiken en de jonge Leuvenaar wilden laten horen aan het publiek dat hij verdiende. Vorige lente zat de timing eindelijk goed: het succes dat hem te beurt viel, kon alleen maar een logisch gevolg zijn.
Dat hij de naïeve frisheid van een debuutplaat niet nog eens dunnetjes kon overdoen, besefte Milow al in januari 2006 toen hij The Bigger Picture uitbracht. Coming Of Age moest de volgende stap worden: geen korte toegankelijke nummertjes meer over zichzelf. Wat zacht was, mocht daarentegen nog zachter en voor al wat naar upbeat rook, trok Milow volledig de popkaart. Het maakt zijn tweede een stuk gevarieerder, maar zorgt ook voor meer pieken en dalen.
Popmuziek: "Dreamers And Renegades" is er een schoolvoorbeeld van, uit de Fountains Of Wayne-school (aan wiens "Julie" dit nummer wel wat doet denken). Ook "Stephanie" heeft de toeters en belletjes die radiomakers blij maken. De opvolging van "You Don’t Know" lijkt zo verzekerd. Aan de andere kant van het spectrum is er de ingetogen folk van "Launching Ships" of de americana van de Lage Landen uit "House By The Creek". Knap ook hoe achtergrondzangeres Nina Babet regelmatig de harmonie met Milow opzoekt. Haar stem kleurt prachtig bij de zijne en betekent een hele meerwaarde.
Er zit meer aan Coming Of Age dan muziek. "Ik denk dat er nog nooit iemand in België het etiket singer-songwriter meer heeft omarmd dan ik", vertelde Milow ons: "Ik wil verhalen vertellen; het moet ergens over gaan." Een mooi voornemen — en er is niets mis met ambitie, integendeel — maar daar vertilt Vandenbroeck zich tweemaal aan de grote gebeurtenissen.
In "Stephanie" buigt hij zich over de geruchtmakende "sms-moord", "Herald Of Free Enterprise" bezingt de scheepsramp met de gelijknamige boot voor de kust van Zeebrugge in maart 1987. Hoe hard de songschrijver ook probeert, hij slaagt er niet in het gevoel af te schudden dat zijn songs op muziek gezette krantenberichten zijn. Dan gaat "Out Of My Hands" heel wat dieper: ook die bevat inhoud, maar het is duidelijk dat de betrokkenheid van de schrijver hier groter was.
Meermaals probeert Vandenbroeck ook volledig fictieve verhalen te brengen, wat hem een stuk beter afgaat. De scenarioschrijver of de opzichtige camerabeweging is in songs als "The Priest" of "House By The Creek" soms nog iets te nadrukkelijk aanwezig, maar toch slaagt Milow er met verve in een situatie te schetsen. Deze richting kan hem zeker ergens brengen.
Coming Of Age lijkt dus vooral een erg noodzakelijke overgangsplaat te zijn. De jeugdige songschrijver van The Bigger Picture is bedachtzaam op zoek naar een eigen stek, maar heeft het doel nog niet helemaal bereikt. Dat hij echter meer pijlen op zijn boog heeft dan "You Don’t Know" is wel heel duidelijk. Milow is here to stay.