Soulwax :: FROM DEEWEE

82830424

Herinnert u zich nog waar u de avond van 7 februari 2017 vertoefde? Wij hebben het even nagekeken en zaten een pint te drinken aan de Gentse Vlasmarkt. Nietsvermoedend, terwijl Soulwax op een boogscheut van ons zijn langverwachte nieuwe album opnam. In één take, omdat ze dat kunnen.

Het typeert de eigenzinnigeid van de broers Dewaele. Ze doen immers al jaren waar ze zelf zin in hebben, en dat is niet noodzakelijk wat het publiek van hen verwacht. Sinds hun vorige album (2005) leefden ze zich uit met dj-sets, radioshows, een soundtrack en de opstart van een eigen label, maar aan de lokroep van een nieuw album bleven ze weerstaan. Tot 7 februari dus, toen ze er losweg op één dag een opnamen. Al kan je dat losweg best relativeren, gezien aan FROM DEEWEE een hele voorbereiding voorafging. Het album kreeg vorm tijdens hun Transient Program For Drums And Machinery-tour van vorig jaar, toen ze met zijn vieren achter analoge apparatuur op het podium stonden, aangevuld met maar liefst drie drummers. Naar verluidt hadden de broers vier drummers in gedachten, maar daar waren de meeste podia te klein voor. Op Pukkelpop 2016 kregen sommige nieuwe nummers hun voordoop in eigen land, al werd toen nog volop gezocht en was het duidelijk dat de nieuwe plaat nog niet klaar was.

Een half jaar later trok het zevental met hun apparatuur en drums de studio in en nam het FROM DEEWEE in één ruk op. Een heus huzarenstuk. Al mag dat niet doorwegen op de beoordeling ervan. Een bakker beoordeel je immers ook op zijn brood, en niet op hoe hij ertoe gekomen is. FROM DEEWEE klinkt subtieler, preciezer en meer gefocust dan zijn voorganger Nite Versions, waarvan de ranzige electrorock toen de weg bereidde voor het geluid van Justice en hun Ed Banger-vrienden. Nu gaat het er een pak lichtvoetiger aan toe, dat lieten de vooruitgeschoven nummers “Transient Program For Drums And Machinery” en “Missing Wires” al horen. Niet alles moet er meteen aan geloven, een subtielere esthetiek heeft minstens evenveel effect. Luister maar naar het op een sexy baslijn flirtende “Do You Want To Get Into Trouble?”.

Het perfecte huwelijk van de analoge elektronische klanken — zoals de vele modulaire synthesizers — met de livedrums, zorgt voor een retrofuturistisch effect. Zo zit het mens versus machine-concept van Kraftwerk sterk ingebakken in dit album. De gestileerde, kosmische elektronica van “Conditions Of A Shared Belief” zou midden jaren zeventig al uit de koker van Ralf Hütter en de zijnen kunnen gerold zijn, om vandaag nog steeds futuristisch te klinken. Ook “My Tired Eyes” is vrij Kraftwerkiaans, zij het met livedrums die alles heel humaan houden. Je mag niet vergeten dat een van de drie drummers van dit nieuwe Soulwax naar de naam Igor Cavalera (ex-Sepultura) luistert, en de kille elektronische klanken maar al te graag wat rake meppen toebrengt.

Een andere elektronische groep die vandaag ook volop de kaart van de livedrums trekt, is Daft Punk. Soulwax de Vlaamse Daft Punk noemen, is misschien wat gevleid, al zijn er wel een aantal overeenkomsten. Zo zijn het beiden perfectionisten die uitermate geliefd zijn bij een even devoot als divers publiek, mede doordat ze bij ieder album een duidelijke transformatie doormaken. Muzikaal gaan Daft Punk en Soulwax wel steeds vaker uit elkaar liggen, ook al komt de beat van “Da Funk” hier “Is It Always Binary” binnengewandeld, om niet veel later het gezelschap te krijgen van een beestachtige modulaire synthlijn. “No one moves around”, zo klinkt de mantra die Stephen Dewaele daar herhaalt. Al lijkt dat laatste vrij onwaarschijnlijk, wanneer dit nummer op een vrijdagnacht in de Charlatan — de Gentse feestzaal die centraal staat in de film Belgica, waarvoor Soulwax vorig jaar de soundtrack schreef — zal voorbijkomen.

We weten het, zwieren met namen als Kraftwerk en Daft Punk lijkt wat gratuit. Maar geloof ons vrij, we doen dat niet iedere dag. Slechts zelden komt er immers een album voorbij dat zoveel vernuft, creativiteit en vakmanschap laat horen. Met FROM DEEWEE zet Soulwax zijn status van meest getalenteerde band van het land kracht bij.

Release:
2017
http://soulwax.com/
PiaS

verwant

Pukkelpop lost affiche met Slipknot, Arctic Monkeys, Tame Impala en Cypress Hill

Het Pukkelpopfestival, dat plaatsvindt van 18 augustus tot en...

EMS Synthi 100 (With Soulwax) :: DEEWEE Sessions, Vol. 1

Less is more lijkt de laatste jaren het adagium...

De staylist van (pvw)

Corona dag 36. Dit zijn de nummers die me...

enola.stay

U moet dezer dagen veel luisteren. Naar de lelijkdoenerij...

aanraders

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

The Slow Show :: Subtle Love

Eigenlijk had The Slow Shows daags na verschijnen van...

Goes & Goes :: Nie Gezeverd

Bestaat er zoiets als blues uit Vlaamse klei getrokken?...

Public Service Broadcasting :: This New Noise

Geef J. Willgoose, Esq. een oubollig onderwerp en hij...

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in