Steeds meer artiesten zijn ontevreden over de beschikbare kanalen om hun muziek via het internet te distribueren en aan de man te brengen. Vooral het feit dat een groot deel van de inkomsten aan de vingers van tussenpersonen blijft plakken, veroorzaakt wrevel. In IJsland heeft men daar inmiddels iets op gevonden. Via het nieuwe muziekplatform www.gogoyoko.com kan de consument voortaan rechtstreeks muziek bestellen bij de mensen die ze hebben bedacht.
{image}Gogoyoko is gevestigd in het centrum van Reykjavik en is een initiatief van de muzikanten Haukur Magnússon en Pétur Einarsson. Het is tegelijk een sociale netwerksite die de interactie tussen artiesten en hun fans wil bevorderen, en een online muziekwinkel waar labels en bands die hun muziek in eigen beheer uitbrengen hun werk kunnen promoten en, in digitale vorm, kunnen verkopen. De platen van alle aangesloten artiesten vallen integraal te beluisteren via streaming en alle tracks kunnen, als MP3-bestanden, ook tegen betaling worden gedownload. Het zijn de makers die zelf autonoom de prijs van een track bepalen. Uiteraard hebben ze ook de vrijheid om hun werk gratis ter beschikking van het publiek te stellen.
De slogans van Gogoyoko luiden "made by artists for artists" en "Finally… fair play in music". Het bedrijf gaat er prat op dat aangesloten muzikanten via zijn platform bredere markten kunnen aanboren en tegelijk meer controle krijgen over de digitale verkoop en distributie van hun muziek. De initiatiefnemers benadrukken dat ze geen commissie ontvangen op de verkoop, maar hun activiteiten financieren met de opbrengsten van advertenties. 40 procent van die reclame-inkomsten gaan, onder de vorm van auteursrechten, naar de aangesloten bands, als vergoeding voor het streamen van hun werk.
Sinds juli van dit jaar is Gogoyoko in IJsland toegankelijk voor de consument. De afgelopen maand werd de site ook met succes in de rest van Scandinavië gelanceerd. Volgens Alex McNeish, zanger-gitarist bij de rockband Kimono, die actief betrokken is bij het nieuwe muziekplatform, is het de bedoeling dat de activiteiten van de site tijdens de komende maanden ook naar de rest van Europa worden uitgebreid. Het ziet er dus naar uit dat ook Belgische groepen zich binnenkort bij Gogoyoko zullen kunnen aansluiten en via dit onlineplatform op zoek kunnen gaan naar een internationaal publiek dat bereid is een eerlijke prijs te betalen voor hun muziek.
Het internet is daardoor niet langer uitsluitend een middel om artiesten te bestelen, het draagt nu ook bij tot hun emancipatie. Met een beetje geluk kan een initiatief als Gogoyoko in de nabije toekomst dus ook anderen tot voorbeeld strekken.