Drake :: Thank Me Later

Young Money Entertainment, 2010
Universal

“I’m feeling like Nas”, “The bandwagon’s full but you can try
and run behind it”, “Point the biggest sceptic out I’ll make them a
believer”. Het is maar een kleine greep uit de rhymes die
illustreren dat Drakes ego groter is dan de zee diep. Want het is
simpel, Drake rapt en zingt over zichzelf, zijn roem, en over geld.
Hij is de self-proclaimed hottest new rapper in town.

Over het algemeen zou dat gegeven op zich al meer dan genoeg
reden zijn om ‘Thank Me Later’ na één of twee luisterbeurten onder
de noemer oppervlakkige bullshit te catalogeren. Over het
algemeen. Want Drake is anders. Hij mag dan al gewéldig veel over
zichzelf rappen (Pitchfork rekende het even uit voor ons: 410 maal
komt het woord ‘I’ voor op ‘Thank Me Later’), hij doet dat op zo’n
natuurlijke manier dat je het hem eigenlijk niet kunt kwalijk
nemen, want in al zijn bravado lijkt Drake eerlijk te
blijven.

Drake rapt namelijk niet énkel over geld en roem. Hij rapt over
zichzelf, over liefde, en over zijn roots. ‘Thank Me Later’ toont
zo beide zijden van de medaille. Terwijl hij duidelijk trots is op
het feit dat hij het gemaakt heeft, lijkt het even vaak op zoek
naar een normaler leven, en een grote liefde. Het maakt van ‘Thank
Me Later’ een boeiende balanceer act.

In zijn veroveringen wordt Drake bijgestaan door geslaagde en
minder geslaagde guest appearances. Nicky Minaj toont net als op
Kanye Wests ‘Monster’ dat ze op dit moment met voorsprong de meest
getalenteerde vrouwelijke MC is. Alicia Keys zorgt voor
‘Fireworks’ op de opener van ‘Thank Me Later’. Young Jeezy zorgt
voor een geweldige hook op ‘Unforgettable’.

Aan de andere kant vergeet Jay-Z alweer waarom
hij nu precies zo groot geworden is, terwijl hij rustig verder
neuzelt over ‘Running the Town’ (alhoewel hij wel een leuke knipoog
lijkt te geven naar het later uitgebrachte fantastische album van
Kanye West: “But these bright lights turned me to a monster”).

‘Thank Me Later’ is een puzzel waar de stukjes bijna perfect in
elkaar vallen, met als beste voorbeeld centerpiece ‘Shut
it down’. Fantastisch geproducet, met een bijna feilloos gevoel
voor timing en tempo. Een geweldige mix van r&b, soul
en rap. In album closer ‘Thank Me Now’ rapt Drake “It’s
okay, you can thank me now” als laatste statement. En dus laat hij
nogmaals gepast zijn ego gelden op hét hoogtepunt van dit album. De
redactie dankt u alvast, Drake.

Drake treedt op zondag 23 januari 2011 op in Vorst
Nationaal.

http://www.myspace.com/drake

Release:
2010
Young Money Entertainment

verwant

Drake :: If You’re Reading This, It’s Too Late

Platen uitbrengen zonder gebruik te maken van de honderden...

Drake :: Take Care

Universal, 2011 De zegswijze "een aartje naar zijn vaartje" valt...

aanraders

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

The Slow Show :: Subtle Love

Eigenlijk had The Slow Shows daags na verschijnen van...

Goes & Goes :: Nie Gezeverd

Bestaat er zoiets als blues uit Vlaamse klei getrokken?...

Public Service Broadcasting :: This New Noise

Geef J. Willgoose, Esq. een oubollig onderwerp en hij...

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in