De afgelopen jaren heeft zowat elk jeugdhuis in Vlaanderen Sioen op het podium gehad. Nu ligt eindelijk zijn debuutplaat See You Naked in de winkel. Hoog tijd dus om hem eens grondig op de rooster te leggen.
Om even een open deur in te trappen: het zijn zware tijden voor aanstormend muzikaal talent. De kopieerwoede heeft ongenadig toegeslagen waardoor platenfirma’s iedereen die weigert de commerciële trends te volgen, straal negeren. In eigen beheer een plaat uitgeven is vaak het enige alternatief. Dat dit niet per se negatief hoeft te zijn, bewijst de Gentse singer-songwriter Sioen. We treffen hem aan terwijl hij druk bezig is zelf de boekjes bij zijn debuutcd See You Naked te stoppen. De logische openingsvraag dan maar?
enola: Is het niet heel erg riskant om een debuutplaat in eigen beheer uit te brengen?
Sioen: "Ik denk dat we op die manier juist de risico’s wat vermeden hebben, als je ziet hoeveel populaire bands er tegenwoordig geen platencontract meer krijgen. Zelfs goed verkopende namen als Arid en Gorki hebben daaronder te lijden. In het begin zijn ook wij alle platenfirma’s afgegaan, maar de interesse bleef altijd wat vaag. Bovendien is alles anders geworden nu artiesten als Das Pop, Mauro en Zita Swoon ook werk in eigen beheer beginnen uit te geven. Zij hebben het voorbeeld gegeven."
""Soms is less ook more. Ik hoef helemaal niet naar Spanje te gaan om een plaat op te nemen. Integendeel, als je echt een persoonlijke plaat wil maken, is het juist van belang dat je in je dagdagelijkse omgeving blijft. Bij deze manier van werken, heb je ook meer inspraak op alle gebied. Ik kan bijvoorbeeld zelf bepalen hoe mijn affiches er gaan uitzien. Met een budget van een schamele 22.000 euro, hebben we heel de plaat gemaakt én een videoclip ingeblikt. Ik ben trots op wat we daarmee bereikt hebben. Ons boekje, bijvoorbeeld, ziet er beter uit dan de meeste die ik in mijn platencollectie heb."
enola: Pieter Jan De Smet is de producer van de plaat. Hoe ben je bij hem terechtgekomen?
Sioen:"In eerste instantie hebben we onze nummers op een disc gezet en naar een 25-tal mensen opgestuurd. Daarvan hebben we er uiteindelijk een vijftal gesproken en Pieter-Jan was diegene met wie het het best klikte. Voor mij was het heel belangrijk dat ik iemand vond die op dezelfde golflengte zat en die niet al zijn eigen ideeën wilde opdringen. Pieter-Jan heeft vanaf het begin duidelijk gemaakt dat hij meer als regisseur dan als producer zou optreden. Met hem heerste ook een relaxte sfeer, wat niet onbelangrijk is als je vijftien dagen samen in de studio moet doorbrengen. En natuurlijk hebben ook mijn indruk van zijn eigen platen en zijn achtergrond als singer-songwriter een rol gespeeld."
enola: Gent blijkt een rijke voedingsbodem voor alternatieve muzikanten. Bestaat er echt zoiets als een Gentse scene?
Sioen:"Absoluut. Het is niet zo dat alle Gentse muzikanten constant elkaars deur platlopen, maar we komen elkaar toch regelmatig tegen. Die scene wordt gevoed door de alternatieve uitgaansbuurt rond de Vlasmarkt en de Beestenmarkt, waar ook veel conservatoriumstudenten komen. Zo ontmoet je veel interessante mensen die je wat op weg kunnen helpen."
enola: Vooraleer in de studio te duiken, heb je heel veel opgetreden. Is de plaat daar een logisch gevolg van, of eerder een nieuw hoofdstuk in je carrière?
Sioen:"See You Naked is volledig een gevolg van onze optredens. De nummers waren al gevormd door ze live telkens bij te schaven. Ik ben begonnen solo, achter mijn piano, en later met een strijkkwartet om uiteindelijk bij de band zoals hij nu is uit te komen. De songs hebben dus al een heel proces doorlopen. De invloed van Renaud (Ghilbert, de violist, nvdr.) en de rest van de muzikanten is trouwens niet te onderschatten. Er is een vorm van complementariteit, de band geeft kleur aan de songs. Zo komt het arrangement op "Wild Wild West" van Renaud en ook de drum’n bass-beat op "Boom" is afkomstig van mijn muzikanten."
""Onze songs gaan trouwens live blijven evolueren. Een optreden moet wat meer rock’n roll zijn. Ik heb er een hekel aan als artiesten op het podium gewoon hun plaat naspelen. Ook voor ons is het leuker als we af en toe nog eens kunnen improviseren."
enola: "Popular as tuna fish" is een nummer van Admiral Freebee dat op optredens een ware cultstatus verworven heeft, maar niet op zijn plaat terechtgekomen is. Heb jij zulke nummers?
Sioen:""On the move" is zeker zo’n nummer. We waren van plan om het op de plaat te zetten vanwege de kracht die het live uitstraalt. Helaas bleek het op cd niet echt te werken. Het is meer een song die het van het moment moet hebben. Dat nummer zal dus wellicht nooit uitgebracht worden, maar we blijven het wel live spelen."
enola: Je hebt ook opgetreden met 100% puur. Hoe belangrijk is het voor jong talent dat er zulke initiatieven bestaan?
Sioen:"Heel belangrijk. Voor mij is de bal aan het rollen gegaan dankzij wedstrijden. Ik was laureaat van Debuutrock en heb de finale van het Oost-Vlaamse rockconcours gehaald. Daarna is de demopoll op Studio Brussel gekomen en ben ik bij 100% puur terechtgekomen. Op die manier kun je heel wat optredens versieren. Vlaanderen telt jeugdhuizen genoeg waar je terechtkunt, eens je een reputatie opgebouwd hebt. Het mag natuurlijk ook niet te gemakkelijk worden. Als iedereen overal kon optreden, zou er niemand meer komen kijken."
enola: Waarom heb je "See You Naked", niet meteen het meest representatieve nummer op de plaat, als titeltrack gekozen?
Sioen:"Ten eerste is er natuurlijk de woordspeling met de naam Sioen. Daarbij komt dat een debuutplaat altijd inhoudt dat je jezelf wat blootgeeft. Ook op vlak van lay-out kun je er vrij veel kanten mee uit. En het is ook een nummer dat wat opvalt, maar het belangrijkste is dat het echt goed aanvoelde. Het klikte gewoon."
enola: Heb je bewust gekozen voor de jazzy tinten die hier en daar hoorbaar zijn?
Sioen:"Ik heb een jaar jazzstudio gedaan in Antwerpen en ik vermoed dat daar wel wat restanten van merkbaar zijn. Ook de muzikanten hebben daartoe bijgedragen. "Cruisin’ ", de nieuwe single, heeft bijvoorbeeld een heel duidelijke jazzy inslag. "Motorboat" gaat dan weer de raptoer op. Je voelt ook in de plaat dat er heel veel verschillende stijlen inzitten. Het leuke aan de plaat is dat we alle nummers wat hebben kunnen uitvergroten, bijna tot in het extreme."
enola: See You Naked zou normaal al eind januari uitkomen. Vanwaar de vertraging?
Sioen:"In september zijn we op zoek gegaan naar een producer met de bedoeling in januari de plaat op te nemen. Omdat we uiteindelijk bij Pieter-Jan terechtkwamen, hebben we onze plannen wat moeten aanpassen. In januari was hij namelijk druk bezig zijn eigen cd op te nemen. We hebben dus wat uitstel gehad, maar dat is zeker niet slecht geweest. Zo waren we goed voorbereid toen we in de studio kwamen en zijn de opnames vlot verlopen. Dat was belangrijk omdat we door de budgettaire beperkingen maar heel weinig studiotijd hadden. Het bleek dus een goede zaak."