Niet veel grote kanonnen op Music in Mind, maar in de marge staat er wel héél lekker vreten: zes veelbelovende jonge Belgische bands mogen op dinsdag 20 en woensdag 21 februari onder de noemer "Soundlab" tonen dat er meer is aan Jong Vlaanderen dan Absynthe Minded, The Van Jets of Kawada. Er broeit wat eigenzinnigs in de onderbuik, en het geluid dat het produceert mag er zijn.
Dinsdag 20 februari
COEM: De Limburgers van COEM zijn al even bezig en brachten onlangs het puike Move/The Mountain uit. Op Music in Mind presenteren ze deel twee, The Mountain, overwegend instrumentaal en als sessie opgenomen voor het Radio 1-programma Cucamonga in de Marconi-studio van de VRT. Speciaal voor het festival wordt COEM versterkt met een heus Mountain Orchestra. Verwacht naast het klassieke rock-triumviraat vooral vibrafoon, piano, klarinet, saxofoon en trombone.
Ansatz Der Maschine: Geluidsverzamelaars én onderdeel van het elektronische muziekcollectief Je M’en Fish. Voorzien alledaagse geluiden van flink wat stoorzenders en laten die opdraven als basis voor hun intelligente elektronica: een meesterlijk mooie mix van clicks en cuts en live gitaar. Sinds kort werden aan hun geluid ook een mini brass-sectie, viool en fenderklanken toegevoegd. Mochten de ’Het Jong’-prijs van CJP op zak steken voor hun experimenteerdrift.
aMute & The Sea Horse Band: Geluidskunstenaar Jerôme Deuson laat op zijn tweede full album The Sea Horse Limbo opnieuw lo-fi elektronica horen die een brede weg zoekt tussen songs en soundcapes. Een wijd en filmisch geluid dat zich ophoudt in de schemerzone tussen postrock en indietronica.. Haperende elektronica voorzien van gitaar, drum en cello.
Woensdag 21 februari
The Bony King Of Nowhere: Een dik jaar geleden moest hij zijn eerste optreden nog geven, ondertussen gaat het snel voor deze jonge snaak. Een paar maanden nadat songschrijver Bram Vanparys de trap van zijn zolderkamer af kwam met een primitief bandrecordertje vol gitaarexperimenten (zoals hij het zelf voorzichtig omschrijft) won hij met groep het Gentse pop- en rockconcours De Beloften. De groep is weer weg, enkel pianiste/gitariste Cleo Janse bleef, maar ook in deze duobezetting blijven de pareltjes van deze jongeling grillig richting Bonnie Prince Billy en Devendra Banhart kronkelen.
Tape Tum: Duobaan van de broertjes Lieven en Benjamin Dousselaere, samen verantwoordelijk voor de elektronische en vocale exploten van dit labo voor popgevoelige en experimentele elektronica. Omdat in hun fantastische wereld elk geluid in essentie gelijk is, kan om het even welk lawaai dienen als voorwerp van hun doorgedreven geluidsonderzoek. Geluidsfetisjisten pur sang met heerlijk rammelende soundtracks voor no-budget theater, kortfilms en dansproducties op hun palmares.
Wixel: Het indietronica-harnas van Wim Maesschalck. Een melancholische mix van akoestische gitaargeluiden en donzige beetjes elektronica. Songs die een beetje kraken en wringen, maar die zowel de ijzige sound van múm en Efterklang weten te vatten als de elektronische uithalen van Boards Of Canada en Fennesz. In november kwam Heart uit, een debuut dat soundscapes bouwt met pakweg het geluid van opstijgende vliegtuigen. Of hoe leven met een luchthaven in je achtertuin ook tot iets constructiefs kan leiden.