Alles wat Bobby Krlic alias The Haxan Cloak met zijn producershanden aanraakt, is goud waard — herinner u Vulnicura van Björk. Zo is ook het betoverende debuut van LUH, de samenwerking tussen Ellery Roberts van het in 2012 ter ziele gegane WU LYF en zijn vriendin Ebony Hoorn.
Na de split van de kortstondige bloghype WU LYF zwierf Roberts de wereld rond om uiteindelijk van zijn thuisbasis Manchester in het inspirerende Amsterdam, de heimat van Hoorn, terecht te komen. Voor de opnames van hun debuut trokken ze zich met Krlic terug op het afgelegen Britse eiland Osea. Het bleek een zeer vruchtbare samenwerking, want het is twaalf nummers lang naar adem happen.
Op Spiritual Songs For Lovers To Sing laat LUH verschillende gezichten zien: van EDM over de naïeve bombast van M83 en een bij momenten meer rockgericht geluid tot zelfs de subtiele orkestrale uitbarstingen Sigur Ros. Rode draad blijft uiteraard de passionele symbiose tussen de schorre zang van Roberts en de verleidelijke vocalen van Hoorn.
De plaat begint goed — neen, zeer goed — met het door elektronische ambient opgepompte “I&I” en het iets rauwere “Unites”. Het zijn twee uiterst passievolle muzikale taferelen, maar vooral in het tweede nummer word je meegezogen door een meeslepende melodie, ritualistisch drumwerk en subtiele pianotoetsen. Maar dan moet het prachtige en meezingbare “Beneath The Concrete” nog komen. Hierin werkt de pulserende beat dan weer uiterst verslavend, in “Future Blues” doet de stem van Hoorn ons naar de repeatknop uitkijken. Een perfect rustpunt.
In het vijfde (“Someday Come”) en vooral het zesde nummer gaat LUH compleet over the top, maar hoe! Hou je schrap voor het meer dan zes minuten durende “$ORO”, de epische hoofdbrok van de plaat. De autotune en EDM-beats kunnen je met een behoorlijk ongemakkelijk gevoel opzadelen, zeker als je het nummer in een te kleine kamer of auto beluistert. Het wordt zeker gevaarlijk wanneer een heuse gabberbeat invalt. Er is productioneel ongetwijfeld veel aan geprutst, geknipt en geplakt, daarom zal het voor sommigen geforceerd overkomen. Blijven en blijven luisteren, is de boodschap.
Gelukkig komt LUH tussendoor op de proppen met een bloedmooi “Loyalty”, vol weidse strijkers. Nog zo’n goed geplaatst rustpunt. De eerste acht nummers zijn dus sterk tot zeer sterk. Op de rauwe rechttoe rechtaan rockschijf “Lost Under Heaven” is niets aan te merken, maar in je hoofd blijven hangen, zoals de eerste nummers van de plaat, doet het niet. Hetzelfde geldt voor het rustige “First Eye To The New Sky” en het niettemin prachtige “Lament”.
Het debuut van WU LYF was nog meer opwindend, een splinterbom zelfs, toch zijn er genoeg redenen om naar LUH te luisteren. Spiritual Songs For Lovers To Sing is tegelijk rauw en intens, kolossaal en intiem. Hopelijk is LUH een langer leven beschoren. De hamvraag is nu: wat geeft zo’n bombastisch geheel live?
Het antwoord krijgt u wellicht zondag. Dan speelt LUH in de Orangerie van de Botanique in het kader van Les Nuits.