Flying Lotus :: Until The Quiet Comes

82821631

Weinig platen zo geanticipeerd dit jaar als Until The Quiet Comes, de vierde langspeler van Flying Lotus (FlyLo voor de vrienden, Steve Ellison voor de overheid). Voorganger Cosmogramma was immers niet minder dan een tour de force waarin Ellison zijn eigenzinnige instrumentale hiphop openbrak naar kosmische proporties waarin zowat elk genre waarin “soul” centraal staat de revue passeerde in een vloeiend, organisch geheel.

Until The Quiet Comes gaat verder op die weg door eclecticisme hoog in het vaandel te dragen, maar grijpt tegelijkertijd ook wel terug naar de iets minder complexe sound die zijn eerste twee platen 1983 en Los Angeles kenmerkte. De zwierige klankvelden van Cosmogramma zijn hier nog steeds sterk aanwezig, maar daartussenin valt opnieuw meer een nadruk op beats en grooves te horen, terwijl de algemene sfeer meer ingetogen en laidback is.

De grote vraag die dan ook in de lucht hangt, is simpel: is Until The Quiet Comes van hetzelfde niveau als zijn twee voorgangers? En om ze maar meteen te beantwoorden: nee, de plaat kan niet dezelfde hoge toppen scheren als Cosmogramma en Los Angeles, maar blijft wel nog steeds in hoge regionen rondhangen. Dat is enerzijds te verklaren omdat de sound van FlyLo ondertussen redelijk goed gekend is waardoor hier maar weinig verrassingen te rapen vallen, en anderzijds doordat de plaat ietwat vrijblijvender klinkt dan zijn voorgangers. Afgezien van het zwaar groovende “Sultan’s Request”, dat vooral in het tweede deel de subwoofers zwaar op de proef stelt, en een zwierig “The Nightcaller”, is dit hier vooral een lazy afternoon plaat geworden.

Until The Quiet Comes biedt in feite een kwalitatieve verderzetting van die eigenzinnige klankwereld die Ellison zich heeft eigen gemaakt. Neem nu bijvoorbeeld “Getting There”, waarin het diep beukende van ’s mans vroege werk gekoppeld wordt aan de zweverige arpeggio’s die zijn recente werk een sterk hypnotisch karakter geven. Erg duidelijk op deze plaat is de inspiratie die FlyLo gehaald heeft uit het soort jazz fusion dat in de jaren zeventig alomtegenwoordig was bij bands als Return To Forever en Weather Report. Ook daar niets nieuws, het is geen geheim dat Ellison een zwak heeft voor dat soort muziek, maar de sterke nadruk springt er hier toch uit in nummers als “All In”, “DMT Song” en “Only If You Wanna”.

Er wordt ook nergens echt gebroken met het verleden, zelfs niet bij het gastenarsenaal dat door enkele vaste waarden wordt gedomineerd. Zo brengt Thom Yorke een opgemerkte bijdrage in “Electric Candyman” (dat zo naast ’s mans samenwerkingen met Burial en Four Tet kan staan), leent Laura Darlington haar ijle stemgeluid aan een sloom “Phantasm” en duikt Thundercat geregeld op om wat krullerige baslicks in te spelen. Toch enkele nieuwe figuren: Erykah Badu die “See Thru To U” tot een van de hoogtepunten van de plaat maakt, en de zoetgevooisde Niki Randa wiens vocals vakkundig door de elektronische mangel gehaald worden in “Getting There” en “Hunger”.

Hoewel hier niet echt radicaal nieuw territorium verkend wordt, valt toch te horen hoe FlyLo zachtjes de grenzen van zijn reeds bijzonder brede klankwereld verlegt door in “All The Colours” meer IDM te gaan dan we hem al eerder hoorden met een overdaad aan korte verknipte samples en glitchy percussieklanken. Een keer gaat FlyLo hier ook uit de bocht, met een weinig overtuigend “Putty Boy Strut” waarin een aantal synths zich gevaarlijk op het randje van het irritante begeven. Helaas, maar mogelijk is dit het eerste FlyLo nummer op een officiële plaat dat zonder meer geskipt kan worden.

Maar afgezien van die ene misstap dus wel weer een uitstekende plaat, die vooral bevestigt dat Flying Lotus een blijvend talent is dat zonder meer hoog in de lijst van elektronicahelden kan geplaatst worden. Als hij zich bovendien bij een volgende plaat weer kan heruitvinden, hebben we misschien wel te maken met het grootste elektronisch wonderkind sinds Aphex Twin.

http://flying-lotus.com/until-the-quiet-comes/
http://soundcloud.com/flyinglotus
Warp

verwant

Flying Lotus :: The Room/You Don’t Know

De enigmatische Flying Lotus vouwt weer zijn bloembladeren open....

Thundercat

9 april 2022De Roma, Borgerhout

In het adresboekje van wonderbassist Stephen ‘Thundercat’ Bruner kom je wel wat namen tegen. Op de eerste plaats Flying Lotus, op wiens platenlabel Braindfeeder hij al vier platen uitbracht. Vlak onder producer FlyLo: vaste kompaan Kendrick Lamar, op wiens magnum opus To Pimp A Butterfly Thundercat voor het gros van de baslijnen tekende. En verder op de lijst: muzikale vernieuwers zoals Kamasi Washington, Erykah Badu, Childish Gambino, Louis Cole, Ty Dolla $ign en Steve Lacy. Zelfs Prince was fan! Om maar te zeggen: Thundercat is waanzinnig hot. Maar Thundercat is gewoon ook waanzinnig goed bezig. Met zijn laatste album It Is What It Is uit 2020 scoorde hij onlangs een Grammy Award for Best Progressive R&B en bevestigde hij zijn transitie van topmuzikant tot superster. De inspiratie voor de opvolger van Drunk uit 2017 vond Bruner jammer genoeg in het overlijden van Mac Miller. Als een hommage aan zijn vriend en medemuzikant maakte hij een album over liefhebben en verliezen, volgens het fatalistische inzicht dat de dingen zijn wat ze zijn. Maar de vijftien vaak korte songs, samengebald tot een krachtig kunstwerk van 38 minuten lang, nodigen de luisteraar ook uit op een onweerstaanbaar muzikaal feest. Met zijn zwoele falsetstem verrijkt met effecten en zijn eigenzinnige mix van soul, funk, jazz, hiphop en elektronica creëert Bruner intimistische en tegelijk uiterst dansbare klanksculpturen. Thundercat live bezig zien is een belevenis. In 2017 stond hij met een band met even fantastische muzikanten op het podium van De Roma en maakte hij van elk nummer een waanzinnig nieuwe versie. “Thundercat trakteerde het publiek op een bijna twee uur durende beleving, die bij een loutere luisterbeurt van de platen onmogelijk verkregen zou kunnen worden”, vatte De Beren Gieren het samen. “Miraculeus hoe snel en geïnspireerd zijn vingers over de arm van zijn zessnarige basgitaar dansten”, schreef De Standaard na een eerder passage in ons land. Mis deze unieke ontmoeting met het wonder van de hedendaagse R&B niet! Bron: ©de Roma

Flying Lotus :: Yasuke

Onder de naam Flying Lotus (a.k.a. FlyLo), maakt Steven...

Flying Lotus & Thundercat :: Black Gold

Flying Lotus en Thundercat vielen beiden nog in de...

Flying Lotus :: Fire is Coming

Wie de voorbije jaren stevige knellingen ondervond in het...

aanraders

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

The Slow Show :: Subtle Love

Eigenlijk had The Slow Shows daags na verschijnen van...

Goes & Goes :: Nie Gezeverd

Bestaat er zoiets als blues uit Vlaamse klei getrokken?...

Public Service Broadcasting :: This New Noise

Geef J. Willgoose, Esq. een oubollig onderwerp en hij...

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in