SX :: ”Eindelijk een vulkaan gezien”

Album nummer drie voor SX, en dat heet niet mis te verstaan Eros. Of begrijpen we het net wel verkeerd? Aan Stefanie Callebaut en Benjamin Desmet om duidelijkheid te verschaffen, maar over één ding zijn ze alvast helder: “er is te veel drang naar lust in onze maatschappij.”

Als uit het niets katapulteerde SX zich in het voorjaar van 2011 naar het voorplan met single “Black Video”. De mysterieuze muziek sprak tot de verbeelding, het al even intrigerende duo dat Callebaut en Desmet uitmaakten – geliefde, exen, of toch gewoon ‘het is ingewikkeld’ – trok de aandacht. Het zou vier jaar duren voor debuutplaat Arche een opvolger kreeg, maar de derde plaat kwam er veel sneller. Het schrijven ging een pak vlotter deze keer, bevestigt de zangeres dan ook.

Callebaut:“Vroeger bleven we langer over iets twijfelen, nu hebben we geleerd om sneller los te laten. Dat wil niet zeggen dat we onze kritische zin overboord gooiden hoor, maar we zijn er gewoon zonder veel poespas in gedoken. (monkelt) Dat heeft ons veel deugd gedaan.”
Desmet: “Het was bevrijdend, en dat hoor je. De nummers hebben een bepaalde natuurlijke energie, en daar zijn we heel blij mee. Dit is een veel spontaner album dan zijn voorgangers, meer dansbaar. En zo moest het ook zijn. Voor we begonnen, hadden we een blad gemaakt met daarop vijf kernwoorden waar de nieuwe plaat rond moest draaien. Pas als die konden worden afgevinkt, was een nummer goed. Dat hielp ons om vooruit te gaan.”
Callebaut: “Patronen. Sensueel. Nat. Techno. Metafysica. Dat waren ze.”

enola: Na Arche en Alphabet krijgen we nu Eros. Jullie zijn verliefd op de klank van het oude Grieks?

Desmet: “Ik heb in het middelbaar Grieks gevolgd. Misschien is dat nog een overblijfsel, een voorliefde voor die antieke cultuur waar we nu nog altijd de vruchten van plukken. Waarmee ik niet wil zeggen dat de ene cultuur belangrijker is dan de andere. Maar ergens heb ik wel een nostalgische hang naar zo’n verheven cultuur als toen, toen de filosofie werd uitgevonden, en zelfs de democratie. (lacht) Ach, volgens een Griekse vriendin van me ben ik gewoon een wannabe-Griek. Maar bon, dat vindt ze van iedereen die geen Griek is.” (grijnst)

enola: De titel Eros klinkt als een beginselverklaring.

Callebaut: “Absoluut. We wisten op voorhand dat dat de titel zou worden, en dat de plaat die thematiek zou hebben. We voelden ons immers klaar om het eens te hebben over waar het leven echt om draait: onze samenvatting van wat liefde is en kan zijn in de wereld. En dat kan in alle vormen, van liefde voor de natuur tot liefde voor de poëzie. Voor ons was het belangrijk om dat aan te snijden, want we voelden dat dat vandaag echt nodig is.”
Desmet: “Een universele liefde die in alles en iedereen zit, een positiviteit die zin geeft in creatie; daar gaat het ons om.”

enola: Je wil zeggen dat eros te veel tot lust wordt herleid?

Desmet: “Misschien wel. Er is veel lust en zucht en bevrediging in onze samenleving. En natuurlijk is dat ook een onderdeel van liefde, maar misschien moeten we daar eens wat minder mee bezig zijn en wat meer met creëren, met zoeken naar rust. Wat niet wil zeggen dat we het politieke kantje van Alphabet helemaal hebben losgelaten. Zoeken naar liefde is in essentie ook zoeken hoe we kunnen samenleven en liefde maximaliseren. Veel politieker wordt het toch niet?”
Callebaut: “Een song als “The Dancers” gaat over hoe mensen de liefde soms niet meer ervaren, maar dat kun je gerust opentrekken naar liefde voor een vreemdeling of voor vrienden. Als ik zing “We are the dancers”, dan gaat het er om dat wij een generatie zijn die danst naar de pijpen van de lust. Dat is toch een boodschap?” (lacht)

enola: De clip voor “Designed / Desire” werd in Nicaragua geschoten. Zijn jullie daarheen gereisd op zoek naar inspiratie?

Callebaut: “Neen. Mijn zus woonde daar op dat moment, dus op zich brachten we gewoon een bezoekje, maar alles wat je doet is een bron van inspiratie, natuurlijk, en als we daar dan toch zijn, gaan we het niet laten om mooie beelden te schieten die we in een video kunnen gebruiken. We willen al tien jaar iets doen met vulkanen, eindelijk hebben we er één gezien én gefilmd. Ik ben echt geobsedeerd door die natuurfenomenen.” (lacht)

enola: In “Real Life” zing je ook “All I need is lava”. Die vulkaan heeft écht indruk gemaakt, maar kun je ook uitleggen wat je bedoelt?

Desmet: “Je moet het zo zien: als je alle lagen ruis en bescherming van een mens afpelt, hou je een gouden kern over. Dat is eros, liefde, en daar is lava de perfecte metafoor voor, want dat is wat je overhoudt als je lucht en de aardkorst afpelt.”
Callebaut: “En net als liefde kan het ook alles kapotmaken. Dat vind ik een interessante spanning.”

enola: We borduren verder op het thema: in “Designed / Desire” fluister je op een bepaald moment “Continental Drift”. Ook dat mag even geplaatst worden.

Desmet: “Ons continent is toch op drift? Alles is gek aan het worden, zoals we onze lust achterna hollen. En je kunt het ook interpreteren als dat mensen continentale platen zijn die naar elkaar toe of net van elkaar weg bewegen. En als die platen dicht tegen elkaar wrijven, of te ver uit elkaar drijven, dan gaat de lava tekeer.”

enola: Ter promotie van “Designed / Desire” hebben jullie een WhatsAppnummer gelanceerd waarop fans konden reageren. Waar hoopte je op?

Callebaut: “Een persoonlijker contact met fans, weg van de klassieke social media. We krijgen zoveel berichten via messenger of Instagram, allemaal drukke platformen die voor veel dingen tegelijk gebruikt worden. WhatsApp voelde me veel rechtstreekser en aangenamer aan, want dan krijg je een conversatie van persoon tot persoon en zo’n dynamiek zoek ik met onze fans. Het werkte erg goed trouwens. De fans hadden onze video via dat nummer ook als eersten gekregen, en dat vonden ze duidelijk cool. We kregen heel eerlijke feedback, helemaal anders dan als je iets op facebook lanceert, en iedereen vervolgens met comments begint te smijten.”

enola: Dit is jullie derde plaat. Ooit sprak Stefanie de gevleugelde woorden “SX is een plan van tien of vijftien jaar”. Zitten jullie nog op schema?

Callebaut: “Best wel. We blijven groeien, blijven spelen. We zijn goed bezig. (schatert) Ik denk dat we op zes jaar tijd al veel meer bereikt hebben dan we ooit hadden kunnen voorzien. De volgende stap is nu om nog verder op het buitenland te werken, daar in grotere zalen te kunnen staan, en verder willen we vooral blijven schaven aan ons ambacht, blijven streven naar perfectie. We zijn heel blij met deze derde plaat, maar het is de bedoeling dat de vierde nog beter is.”
Desmet:“We zijn nog altijd blij met elk nummer dat we af hebben: alweer een liedje geschreven. Dat is goed.” (lacht)

SX speelt op 23 maart in de Handelsbeurs in Gent, op 28 maart in Het Depot in Leuven en op 29 maart 2019 in De Kreun in Kortrijk.

http://www.weare.sx
Universal

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

verwant

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in