LEUVEN JAZZ: Lefto :: ”Als wij geen alternatief bieden, blijft alleen McDonalds over”

Met Leuven Jazz en Docville worden zowel jazz- als documentaireliefhebbers dezer dagen verwend in Leuven. Hoewel beide festivals los van elkaar georganiseerd worden, overlappen ze dit jaar een klein beetje: zaterdag wordt in Het Depot de documentaire LeFtO in Transit getoond, gevolgd door een dj-set van de man zelf.

“‘LeFtO in Transit’ is een serie die over mijn wereld gaat. Er zijn afleveringen over Londen, Chicago, Seoul, Los Angeles en Brussel. In Het Depot tonen we LA en Chicago. De serie gaat over mensen waarmee ik in contact kom tijdens het toeren, vaak zeer inspirerende en getalenteerde mensen, zoals Gilles Peterson of The Gaslamp Killer, die ook naar Het Depot komt. De serie gaat breed: naast mensen uit de muziek zijn er ook kunstenaars, labelmensen, maar ook bijvoorbeeld antropologen. Het gaat heel weinig over mij, maar eerder over mijn wereld.”

enola: Veel dj’s reizen de wereld rond en zien enkel de clubs. Dat gaat niet op voor jou?
Lefto: “Voor mij is het heel belangrijk wanneer ik ergens heen ga dat ik ter plaatse ook de sfeer van die stad op dat moment kan opsnuiven. Zo maak je ook vrienden op die plaatsen, waar je dan kan blijven slapen. Ik haat het om op hotel te slapen, dat is me te steriel en te koud. Ik blijf liever bij mensen thuis slapen, waar dat ook is. Dan zie ik hun levensstijl, zoals in Japan, waar ik wakker werd met de geur van de vis die voor het ontbijt klaargemaakt werd.
Het is soms natuurlijk wel wat regelen, je moet tegen je agent kunnen zeggen: de dag na een dj-set wil ik niks doen, want ik wil nog even blijven rondhangen en ter plaatse genieten. Je verdient minder geld, maar de meerwaarde is enorm. Je pikt muziek op, kledij, een manier van zijn.”

enola: Hoe is het om daarna thuis te komen in Brussel?
Lefto: “Het is soms een beetje confronterend om in Brussel te zijn als je bijvoorbeeld terugkomt uit Tokio. Daar woont dertig miljoen man, en toch ligt die stad er mooi en proper bij. En dan zie je dat Brussel, een stad van een miljoen mensen, echt een vuilnisbelt is. Daardoor is thuiskomen soms heel confronterend. Je ziet elders dat het beter kan. Op zich kunnen we hier natuurlijk niet klagen, maar er zijn plaatsen waar er meer burgerzin is, waar mensen weten dat je een blikje niet door de autoruit naar buiten gooit.”

enola: Nu draai je in Het Depot, maar vroeger stond je enkele honderden meters verder al eens achter de draaitafels, in de Silo. Die club is verdwenen en ze is niet de enige, lijkt het. Jij als expert: zit het aantal clubs in dalende lijn?
Lefto: “Het is jammer dat de Silo niet meer bestaat, want die club vond ik zeer sympa. Maar het is echt wel zo dat het aantal clubs naar beneden gaat. Dat komt gedeeltelijk door de urbanisatie, denk ik. Mensen gaan rond clubs wonen, doen hun beklag over het nachtlawaai en uiteindelijk moet de club de deuren sluiten. Je ziet dat overal in de wereld. Zo was er Zouk in Singapore: die club bestond 25 jaar, maar ondertussen wordt daarrond gebouwd en moet de club een andere stek zoeken. Hetzelfde probleem krijg je als mensen naast een luchthaven gaan wonen en daarna klagen over nachtvluchten.”

enola: De logica is zoek.

enola: “Mensen willen absoluut in de stad wonen, maar ze willen het lawaai van de stad niet. Maar een stad moet leven. Neem het voorbeeld van Amsterdam: die stad heeft een nachtburgemeester, heeft een nachtleven. En dat genereert miljoenen euro’s. Die kan je dan weer gebruiken om je stad proper te houden, en niet zoals hier, met wat Belgian solutions de boel bij elkaar proberen houden.
In het centrum van Brussel wil je ’s nachts niet rondlopen. Die voetgangerszone, dat trekt op niks. Je moet de zijstraten, waar de mensen echt wonen, verkeersvrij maken. Hier maken ze een groot voetpad waar niemand woont. ’s Nachts is dat daar een getto.”

enola: Het is aan politici om dat op te lossen. Hoe kan het probleem van de clubs verholpen worden?
Lefto: “Toffe clubs, kleine clubs. Want niet alleen urbanisatie zorgt voor de sluitingen, maar ook het feit dat veel clubmannen focussen op louter commerciële muziek, waardoor ze véél geld uitgeven aan een dj, geld dat eigenlijk beter besteed kan worden aan cultuur. Maak dus geen grote megatempels, maar kleinere zaken waar je voluit voor cultuur kan gaan.”

enola: De vertoning van LeFtO in Transit is gelinkt aan Leuven Jazz. Wat betekent jazz voor jou?
Lefto: “Ik ben een jazzkind. Toen ik geboren werd, hoorde ik al jazz. Mijn vader hield heel, héél veel van jazz en die muziek is er dus voor mij altijd al geweest. Hij luisterde veel naar klassieke jazz, zoals het Blue Note-label. Ondertussen ben ik een veel grotere fan van spirituele jazz en de fusion die je nu ziet. Vele jonge bands maken jazz die op een of ander manier een mix vormt met hiphop.
Zelf draai ik ook liefst een mix van genres. Ik vind dat belangrijk: geen enkel muziekgenre kan bestaan zonder andere genres, alles is beïnvloed door iets anders. Hiphop had nooit bestaan zonder jazz of soul. Het is leuk om als dj die werelden te laten samenkomen. Ik neem mensen graag mee op muzikale reis.”

enola: Je set zal vijf uur duren: dat is inderdaad een trip.
Lefto: “Het zal vermoedelijk eerder vier uur worden, als we laat beginnen. In dat geval valt het einde van de set zo laat dat veel mensen naar huis beginnen gaan (lacht). Maar ik vind het niet erg om lang te draaien: onlangs heb ik negen uur gedraaid, dan kan je heel breed gaan, wat moeilijker is als je maar anderhalf uur hebt.”

enola: Dat lijkt wel een trend tegenwoordig: veel dj’s op een avond, die dan allemaal dezelfde hits spelen.
Lefto: “Dat is sowieso niet wat ik doe. Zelfs al speel ik slechts anderhalf uur, dan ga ik breed. Ik vind dat jongeren een alternatief geboden moet worden voor de muziek die hen opgedrongen wordt, de hapklare brokken die je na zes maanden alweer vergeten bent. Ik denk dat we daar, niet alleen met dj’s, maar met iedereen die van cultuur houdt, iets tegenover moeten stellen. Anders blijft louter de McDonalds over.”

enola: Tot slot: wat wil je zelf graag zien op Leuven Jazz?
Lefto: “Als het gaat over spiritualiteit in de jazz, dan kan je niet om het Sun Ra Arkestra heen. Ik heb hen al enkele keren gezien en als ik de kans heb, zak ik daarvoor donderdag zeker naar Het Depot af. Avishai Cohen vind ik ook super. En op de slotdag Chassol. Als je dat nog nooit gezien hebt, moét je daar echt naar toe.”

LeFtO staat, met zijn documentaire, zaterdag in Het Depot. Zijn eveneens van de partij: The Gaslamp Killer, Rafîki en Mophito.

http://www.leuvenjazz.be
http://www.docville.be

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

verwant

Nag & Lefto Early Bird :: Nieuwe Dingen

U zoekt nog een soulvolle housetrack om uw weekend...

Play & Produce: een dag voor elektronische muzikanten

Poppunt organiseert op zaterdag 8 november een groot evenement...

Lefto is Made In Belgium

Nu zondag 6 oktober pakt DJ Lefto in de...

LeFtO brengt compilatiealbum uit

Wie in de geregeld in het deejaywereldje vertoeft, kent...

Programma voor AFF is vrijwel volledig

Met de aankondiging van de laatste negen namen, heeft...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in