Bij de goegemeente zal je vooral op wablieft?-reacties mogen rekenen als de naam valt, maar in de wereld van het ongeremde avontuur is Swedish Azz binnen recordtijd een ronkende naam geworden. Ook al heeft dat veel te maken met de reputatie van leider Mats Gustafsson, het is wel degelijk een band die een breder publiek kan aanspreken.
De naam van het kwintet geeft meteen ook mee waar het om te doen is: Zweedse jazz. De band, waarvan elk lid roots heeft in het land, put inspiratie uit de Zweedse jazztraditie van de jaren vijftig – die sterk georiënteerd was op de Amerikaanse, maar er zijn eigen wending aan gaf – en haalt die vervolgens compleet overhoop. Daarmee is het vermoedelijk de enige band van Gustafsson die zo nadrukkelijk speelt met de traditie. Weliswaar door volop in te zetten op deconstructie.
Op debuutplaat Jazz Pa Svenska (2010) leidde het tot een combinatie van de melancholische Zweedse ziel en vervreemding uit de avant-garde, iets dat op Azz Appeal (2011) en een handvol singles net zo geslaagd verdergezet werd. Oud en nieuw worden voortdurend tegen over elkaar geplaatst, vermengd en verwrongen.
De line-up is al even bijzonder als de albums, met saxkanon Gustafsson, vibrafonist Kjell Nordeson, drummer Eric Carlsson, tubaspeler Per-Åke Holmander (in een cruciale, pompende hoofdrol) en draaitafel- en elektronicaman dieb13, een geestesverwant van noisepaus Lasse Marhaug die de muziek regelmatig richting semi-industriële chaos voert, met krakend vinyl die de kloeke grooves en weldadige arrangementen volledig op z’n kop zetten. Kortom: jazz met een hoge rock-‘n-rollfactor zonder z’n onvoorspelbaarheid te verliezen.
Swedish Azz speelt op zondag 30 maart in de Parazzar (Brugge), op dinsdag 1 april in CC Maasmechelen en op woensdag 2 april een huisconcert in Antwerpen met beperkt aantal plaatsen (organisatie van Sound In Motion). Daartussen, op maandag 31 maart, duikt de band op in het programma Freakscene van Radio Centraal. Luisteren!