Het is het Middelheimmuseum weer gelukt een belangrijke kunstenaar te strikken voor een tentoonstelling. Met de Amerikaanse performancekunstenaar Chris Burden heeft het Antwerpse openluchtmuseum een belangrijke spilfiguur uit de hedendaagse kunst te pakken én hem zelfs zover gekregen dat hij een nieuw werk maakte voor de permanente collectie:Beam Drop Antwerp.
Op 30 mei kwam een groot publiek kijken naar de bouw van Beam Drop Antwerp, een werk losjes geïnspireerd door de action paintingmethode van Jackson Pollock. Vanop grote hoogte liet Burden stalen balken naar beneden vallen in natte beton. De balken bleven in verschillende hoeken in het beton steken en vormen samen een massieve, onvoorspelbare sculptuur.
Ook voor wie er die dag niet bij was, blijkt Beam Drop Antwerp een imposant werk. Ons deed het denken aan de Twin Towers op 12 september 2001: een hedendaagse ruïne, een stalen skelet dat een geluid maakt als een roestige schommel. Burden voerde de installatie al eerder uit: een keer in het Art Park in New York (1984) en vorig jaar nog in het Open Air Museum in Brazilië. Van beide installaties stelt het Middelheimpark videoverslagen tentoon in Atelier van Lieshout.
Burden werd bekend door zijn performances in de jaren zeventig die de grenzen verlegden van wat fysiek mogelijk is in de beeldende kunst. Het Middelheimmuseum gaat niet voorbij aan deze belangrijke periode in het leven van de kunstenaar. In de kale ruimtes van het kasteel kan je kijken naar een aaneenschakeling van video’s over deze performances. De bekendste daarvan is ongetwijfeld Shoot uit 1971, een performance waarbij Burden zich door een vriend in de linkerarm liet schieten. Maar ook werken als Velvet Water (1974), waar de kunstenaar vijf minuten water inademt tot hij instort, zijn indrukwekkend. Burdens acties bevinden zich steeds op de grens met gevaar voor eigen leven.
In een andere ruimte in het kasteel zijn iets lichtvoetigere werken te zien: Burdens tv-commericals uit de periode 1973-1977. In die periode kocht hij zendtijd op commerciële tv-zenders zodat zijn videowerken tussen de reclameboodschappen verschenen. Het grappige Chris Burden Promo uit 1976 toont een reeks namen, waaronder Leonarde da Vinci, Rembrandt, Pablo Picasso en natuurlijk Chris Burden, gevolgd door de mededeling betaald door Chris Burden – kunstenaar. Burden confronteert ons hiermee met een heel letterlijke manier van reclame maken voor je eigen kunstwerken, dat nog een stap verder gaat dan exposeren in musea en commerciële galeries.
In het Braempaviljoen laat het museum dan weer recenter werk zien. Voor Bridges (1997-2003) bouwde Burden maquettes van bruggen met gigantische hoeveelheden constructiespeelgoed zoals Meccano en Erector. De werken zijn veel minder spectaculair dan de rest van de tentoonstelling en ook hier zijn het de getoonde videoinstallaties die met de aandacht gaan lopen.
De tentoonstelling, omdat hij voornamelijk uit videowerken bestaat, is niet alomtegenwoordig in het Middelheimpark, zoals dat wel het geval was bij de exposities van bijvoorbeeld Paul McCarthy en Leo Copers. Toch loont het zeker de moeite om deze zomer een kijkje te nemen in het openluchtmuseum, al was het maar omdat u zo genieten van het mooie weer kan combineren met een cultureel verantwoorde uitstap.
De tentoonstelling van Chris Burden in het Middelheimmuseum in Antwerpen loopt nog tot 27 september 2009. De toegang is gratis.