Vijf jaar na hun geboorte is Mint klaar met het debuut Echoes From The Engine Room. Hoog tijd om hun moeizame optredens uit de beginperiode te vergeten en in onze hoofden plaats vrij te maken voor het nieuwe Mint.
Tijdens de laatste vijf jaar zagen we Mint vaak aan het werk. Met uitzondering van de laatste twee optredens bewaarden we er een herinnering aan van een band die verdronk in de té grote ambities. Op hun website lieten ze het niet na om grootse voorbeelden als Radiohead en Grandaddy te vermelden, maar het ontbrak hen nog aan een stevige legering om al dat moois samen te gieten. Met Echoes From The Engine Room lijkt de zoektocht naar die juiste formule nu wel voltooid.
Echoes From The Engine Room ging hier ondertussen zo’n veertig keer onder de lens en nog steeds kunnen we de plaat met het grootste plezier een volledige draaibeurt gunnen. Mint heeft zich door een hoop andere bands laten beïnvloeden om daarbij tot een zeer rijk geluid te komen. Dat komt ook daadwerkelijk tot stand door nooit teveel op één punt te focussen maar altijd genoeg ruimte te laten voor andere invalshoeken.
Voorbeelden? Neem "Tragedy At The Bookshop": met een beetje goede wil hoor je er de Red Hot Chili Peppers in terug, maar zonder evengoed iets totaal anders. Een verschil met een hoop andere inheemse bands die er weliswaar in slagen om je tal van invloeden te laten horen, maar het er té vingerdik op leggen waardoor de muziek niet genoeg kan ademen en de verveling al snel toeslaat.
Mint bouwt een stijl uit die steunt op een drietal peilers. De stem van Erwin Marcisz is er één van, maar volstaat zeker niet om dat eigen geluid op uit te bouwen. Het brede en fraaie geluidspakket waarbij geen enkele song op een andere mag lijken is de tweede steunpilaar. Voorbeeld daarvan is "A Shiny Metal Dream", de absolute kroon op het werk. Het rijke geluid gaat hand in hand met de derde zuil: de uitstekende lyrics die je volledige verhalen over diverse thema’s weten te vertellen. Het zal vooral deze zijn die de nieuwe single "Glow (Effervescent)" richting Afrekening heeft kunnen blazen. Deze heilige drievuldigheid maakt Echoes From The Engine Room tot wat ze is: een parel die je steeds opnieuw en opnieuw wenst op te leggen.
Rest ons nog te wijzen op een laatste beslissend aspect: de productie. We hebben hier immers ook Slim Fit Plan liggen, hun ep uit 2001 die lo-fi geproduceerd werd. Daaruit blijkt dat de productie van Echoes From The Engine Room een noodzaak is om de muziek van Mint volledig tot haar recht te laten komen. Laat dit echter niet tot misverstanden leiden, want wie ze recentelijk live aan het werk heeft gezien, weet dat die productie in een perfecte verhouding staat tot hun kunnen op de podia.
Met de aanschaf van Echoes From The Engine Room slaat u een dubbele slag: u haalt een lang- en veelspeler in huis en meteen ook één van de sterkste debuutplaten die ons land dit jaar al heeft voortgebracht.