De Enola filmrecensenten lichten de komende dagen elk hun tien favoriete titels van 2022 toe en op 31 december krijgt u de samengestelde top-10 van de hele filmredactie (om in aanmerking te komen moest een film in 2022 in dit land uitgebracht zijn in de zalen of via VOD/streaming, titels op filmfestivals die pas in 2023 in de zalen verschijnen, werden dus niet opgenomen in de lijstjes en verhuizen naar 2023).
- Licorice Pizza (P.T. Anderson – Usa)
Drop is niet meteen een ingrediënt dat je op een pizza verwacht. De relatie tussen de 15-jarige Gary en de 25-jarige Alana is ook zo’n gekke combinatie, maar toch lijkt die te werken. Paul Thomas Anderson plaatst deze twee tegenstrijdige personages in het Californië van de jaren zeventig, waar ze beiden ondanks het leeftijdsverschil op zoek zijn naar wat ze willen in en van het leven.
- Everything, Everywhere, All at Once (D. Kwan, D Scheinert – Usa)
Een Chinese immigrante en uitbater van een wasserette wordt de ster van deze absurde sci-fi film. Naast de diepere lagen over de prestatiedruk van familie en de gevolgen van acties bevat de film ook heel wat visueel verbluffende scènes en speelt de film met verschillende genreconventies.
- Triangle of Sadness (R. Östlund – Zw/D/F/Uk)
Deze veelbesproken satire viel al meermaals in de prijzen en dat heeft zijn reden. Ruben Östlund zet in zijn eerste Engelstalige langspeler de rijke elite – letterlijk – te kakken. Niet altijd even subtiel en fijngevoelig als zijn eerder werk, maar een behoorlijk entertainende zit.
- De Acht Bergen (F. Van Groeningen, C. Vandermeersch – Be/Fr/It)
Felix Van Groeningen en Charlotte Vandermeersch leveren met De Acht Bergen een prachtig visuele en ontroerende prent over vriendschap, familie en de kaarten die het leven je deelt.
- Doraibu Mai Kâ / Drive My Car (R. Hamaguchi – J)
In deze drie uur durende film volgen we theaterregisseur Yūsuke Kafuku en diens vrouwelijke chauffeur Misaki Watari. Beide personages gaan gebukt onder verlies en leed en vinden langzaam steun en begrip bij elkaar. Drive My Car neemt de tijd om emoties te laten ontwikkelen, waardoor het verhaal erg waarheidsgetrouw en herkenbaar aanvoelt.
- Nope (J. Peele – Usa/Can/J)
De opzet van Nope is redelijk absurd en toch slaagt regisseur Jordan Peele erin om spanning te creëren. Daniel Kaluuya en Keke Palmer spelen broer en zus die proberen te bewijzen dat er een UFO boven hun ranch zweeft. Grappig, met momenten beangstigend én indrukwekkend in beeld gebracht.
- Holy spider (A. Abassi – Dk/S/D/Fr)
Met de huidige omstandigheden in Iran krijgt de film een belangrijk maatschappelijk kantje. De misdaadthriller geeft inzicht in de seksistische maatregelen waaraan Iranese vrouwen onderworpen worden. Straffe vertolkingen, met name van de vrouwelijke hoofdinspecteur Arezoo Rahimi, zorgen ervoor dat je twee uur lang aan het scherm gekluisterd zit.
- Close (L. Dhont – Be/Fr/Nl)
Lukas Dhondt zijn nieuwste langspeler werd al over heel Vlaanderen en daarbuiten geprezen. Met Close levert Dhondt een ontroerend portret af van vriendschap en puberteit. Lukas weet welke knoppen hij moet bespelen om het publiek te emotioneren en doet dat tot tranen toe. Ook een knap en indrukwekkend debuut van de twee jonge hoofdrolspelers.
- Bones and All (L. Guadagnino – Usa/It)
In se is Bones and All een film over outcasts en ondanks dat deze outcasts kannibalen zijn, slaagt Luca Guadagnino er toch in om je te doen meeleven met de twee hoofdpersonages die uiteindelijk gewoon op zoek zijn naar liefde, begrip en schoonheid.
- Good Luck to You, Leo Grande (S. Hyde – Usa/Uk)
Good luck to you is een film over sekswerk zoals je het nog nooit zag. Vooral omdat het een vrouw is die op zoek is naar nieuwe seksuele ervaringen. Bovendien toont de komedie seks zoals dat nog nooit getoond werd, namelijk realistisch, intiem en kwetsbaar. Tot slot is de film ook gewoon leuk. Dat mag ook al eens.