Bjørn Berge

Het halfrond van de Rotonde in de Botanique zat goed gevuld voor de terugkeer van de Noorse bluesgod Bjørn Berge. In 2019 ging hij namelijk opnieuw zijn eigen ding doen na 5 jaar bij de Noorse folkgroep Vamp te hebben gespeeld. Echter driewerf helaas, een pandemie gooide meermaals roet in het eten, maar gelukkig is uitstel geen afstel.

Gewapend met slechts een gitaar kwam Berge tijdig het podium opgewandeld. Het waarom werd snel duidelijk: door een verstuikte vinger heeft hij momenteel geen kracht genoeg om al te veel snaren tegelijk te bespelen. Bjørn Berge heeft fantastische eigen nummers geschreven, maar velen ervan ontbraken, omdat die nu eenmaal enkel op een 12-string kunnen gespeeld worden. Maar die ene gitaar, aangevuld met een stompbox en nog wat loops, daar kwam hij ook al een heel eind mee. Saai werd het nooit, wel eigenzinnig en entertainend.

Die eigengereide hoekige bluesstijl kwam al direct tot uiting in ‘N.V.’, een ouwetje dat hij door middel van allerlei loops en slides toch minder ruw maakte dan het origineel. Het klonk zelfs geraffineerd simpel, wat zo’n beetje de rode draad doorheen het oeuvre van de Noor is: het klinkt simpel, maar is het allesbehalve.

Door het ontbreken van de 12-string ging Bjørn Berge de iets ruwere toer op: geen ‘Fretwork’ of ander intiemer en intimistischer werk, maar wel een steengoede ‘Buena’, laidback maar toch nog dreigend genoeg om ongemakkelijk op je stoel heen en weer te schuiven.

Dat deze muzikant bovendien een keigoede slidegitarist is, werd alweer overduidelijk aangetoond: van het weemoedige ‘Trains’ gingen het naar de ballad ‘Bittersweet’, en terug naar het zeer bluesy ‘Drifting Blues’, magistraal in al zijn eenvoud.

Variatie is belangrijk: zo hield Berge het voor iedereen spannend door zijn vroegere (live)versie van ‘Antipop’ volledig te verbouwen tot een Japanse snelheidstrein. En ook ‘Locomotive Breath’ ging er als een sneltrein vandoor.

Maar de boog kan niet altijd gespannen staan, en dus entertainde Berge het publiek met smakelijke verhalen over Les Claypool, en stak hij ook regelmatig de draak met zichzelf. Om dan helemaal de komische toer op te gaan met een magistrale versie van ’13 Question Method’. En meezingen mocht het publiek ook, maar dan alleen maar deze drie woorden: ‘One’, ‘Meat’, ‘Ball’.

Ongeveer de helft van het publiek had Bjørn Berge nog nooit aan het werk gezien, hun vuurdoop hebben ze alleszins met verve doorstaan, en wie weet heeft de Noor nog wat zieltjes gewonnen ook. Wie nog een portie potige, grappige en entertainende muziekavond wil beleven, kan hier nog aan zijn/haar trekken komen: op 13/10 in De Djoelen (Oud-Turnhout – uitverkocht), op 14/10 in CC De Steiger (Menen), op 15/10 in L’Entrepot (Aarlen) of op 16/10 in Lessines (CC René Magritte). Doén!

Beeld:
Yvo Zels

aanraders

Glasvegas :: 30 september 2023, Trix

Brexit of niet, net geen tien jaar na de...

Elvis Costello & Steve Nieve

Elvis Costello en Steve Nieve zijn al bijna vijf...

65DaysOfStatic Plays Wild Light :: 22 september 2023, Trix

Ook in een wereld waarin The Rolling Stones blijven...

Billy Bragg

Zo sympathiek dat ie letterlijk alles en iedereen ontwapent....

Misty Fields 2023 :: Een hitmachine van een andere planeet

Vorig jaar staken we er nog een teen in...

verwant

Bjørn Berge

Na een onderbreking van zes jaar heeft Bjørn Berge...

Bjørn Berge :: Who Else?

In 2014 verraste de Noor Bjørn Berge vriend en...

Bjorn Berge :: Blackwood

Een volgetatoeëerde Noorse beer die stringmachine als bijnaam kreeg...

Björn Berge en Joe Bonamassa :: 22 februari 2007, AB Box

De AB maakt er geen gewoonte van om blueshelden...

recent

Die Antwoord

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...

Glasvegas :: 30 september 2023, Trix

Brexit of niet, net geen tien jaar na de...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in