Tourist LeMC

In Deurne vinden elk jaar begin september de Bevrijdingsfeesten plaats; een moment om te herdenken dat we ooit van die hardnekkige Duits zijn afgeraakt. Dit jaar waren de feestelijkheden wat naar voren geschoven, want zo paste het de agenda van Tourist LeMC. De herintrede van de troubadour van ’t Stad werd ondanks een mindere nieuwe plaat een triomf.

Je ziet aan zijn oogjes hoe hard hij het gemist heeft. Johannes Faes staat nauwelijks op het podium en zijn ogen blinken al. Zijn eeuwige understate zelf is de houding rustig, maar de blik verraadt iets anders; hij stráált. En dat is maar terecht. Ook voor hem is het vanavond eindelijk zover. En dus grijpt Tourist het moment; als een veulen dat voor het eerst de groene weide mag betreden.

“Barbaren” is ondanks dat glunderen nog even aftasten. Het is “Ubuntu”, met achtergrondzangeres Judith Okon en een extra percussionist die de band vervoegen, dat het vuur aan de lont steekt. Want ja, na de tour met de meer elektronische Barbaren heeft Faes zijn Legionairs opnieuw omarmd, maar ook uitgebreid. Het warme, organische geluid van de En Route-periode, met zijn volle instrumentatie, is zo terug, waardoor die bombastische Sportpaleis-intro van eerder helemaal onnozel voelt; om zo’n theater draait dit niet.

Waar het ook niet om gaat is Niemandsland, ’s mans vierde plaat die afgelopen voorjaar verscheen. Faes veegt die ietwat flauwe plaat niet onder de mat, maar schuift ze nadrukkelijk niet naar voor. Wie Tourist voor de COVID-crisis zag, herkende de hoekstenen van de show, de nieuwe nummers worden wat achteloos tussenin geschoven.

En dat is terecht waar het Liefde Voor Muziek-materiaal betreft als de Emma Balecover “Kom naar het water”. Verder is er niets mis met een track als “Niemandsland” – Okon slaagt er zelfs in Meskerem Mees te doen vergeten – of het mooie “Hou stand”. Het probleem is dat ze tussen dat openingssalvo en de tripelslag “Spiegel” – “Bilan” – “Tramontane” zitten geprangd; tegen dat trio legendarische nummers valt niet op te boksen. Het is dat “En route” vanavond een beetje slabakt, of we spraken zelfs van een vierdubbele rechtse. Maar daar staat Faes dus; in een eeuwig gevecht met die twee vorige platen, waarmee hij zichzelf definitief in het Nederlandstalige pantheon heeft gehesen. De lat ligt hoog, en “bijna zo goed, maar niet helemaal” voelt altijd als “net niet”.

Het is een worsteling die daar in het midden van de set niet goed dreigt uit te draaien, maar het geheime wapen Wally komt alras uit de coulissen voor nog zo’n door VTM goedgekeurd momentje. Je ziet aan het publiek dat Faes wat nieuwe, soms erg jonge, fans heeft opgepikt, maar die reggae-herinterpretatie van Geikes “Rope Dancer” mag er zijn. En als je zo’n Wally dan toch bij hebt, dan moet ie maar even de schoenen van Bert Ostyn vullen voor de stoere “aah-ahs” en het refrein van “Sporen”, nog altijd een van de onbelichte hoogtepunten van Niemandsland.

Tourist LeMC @ OLT 2021--08En als we dan toch een Wally aan boord hebben, dan weten we wat er komt. “Horizon” galmt. “Horizon” schalt. Voor zover u dat zelf niet aan het doen bent. Dat “’t is al laahaaang” blijft een oefening Antwerpse a die zelfs deze ingeweken West-Vlaming zich met plezier laat welgevallen. En voor het eerst – noem het bevrijdingsemotie – hakt dat nummer er dan toch in – hebben we dat toch ook eens gehad.

Een laatste hoogtepuntje in de bissen, met “Bal aan de voet”, één van de weinige nieuwe nummers die dringend single moeten worden. Faes’ pogingen tot sologitaar – “heb ik al gezegd dat ik dat eigenlijk niet speel?” – in zijn interpretatie van Wannes Van De Veldes “Deze nacht” zijn dan al gepasseerd. “OLT is van mij” grijnst hij dan maar herhaaldelijk, en hij komt nog eens groeten met op de achtergrond officieus Antwerps volkslied en Royal Antwerp FC-clublied “Antwarpe (gij zè gij veur mij… Rood-wit)”. Het is hem gegund, maar nuchter beschouwd is Tourist LeMC aan een ererondje bezig op de rug van zijn derde plaat. Een volgende plaat zal hoger moeten mikken dan Niemandsland.

Universal
Top Notch
Beeld:
Peter Duyts

aanraders

Glasvegas :: 30 september 2023, Trix

Brexit of niet, net geen tien jaar na de...

Elvis Costello & Steve Nieve

27 september 2023Bozar, Brussel

Elvis Costello en Steve Nieve zijn al bijna vijf...

65DaysOfStatic Plays Wild Light :: 22 september 2023, Trix

Ook in een wereld waarin The Rolling Stones blijven...

Billy Bragg

16 september 2023De Roma, Borgerhout

Zo sympathiek dat ie letterlijk alles en iedereen ontwapent....

Misty Fields 2023 :: Een hitmachine van een andere planeet

Vorig jaar staken we er nog een teen in...

verwant

Tourist LeMC :: Niemandsland

“Laat niet zelfbehoud maar zelfontplooiing het doel zijn”, bezweert...

Tourist LeMc :: ”Dat we niets weten, dat is wat ons verbindt”

Liefde voor muziek, The Voice en nu nog een...

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in