Emma.

Terwijl op 1 juli de zalen weer open gaan, worden nog een aantal parels op VOD uitgebracht, die helaas het grote scherm niet zullen halen. In geval van Emma. is dat absoluut een jammere zaak. Dat is echter geen reden om deze uitstekende prent te missen. Te zien via Google Play.

Het punt aan het eind van de titel suggereert dat dit een soort definitieve versie is van Jane Austens Emma en verrassend genoeg blijkt dat nog te kloppen ook. Sommige literaire werken vormen een blijvende inspiratiebron voor Hollywood: Louise May Alcotts Little Women kreeg onlangs nog een nieuwe filmische vertaling, er is een nakende nieuwe kijk op The Secret Garden van Frances Hodgson Burnett, maar wellicht is er geen enkele schrijfster wiens werk dermate tot de filmische verbeelding blijft spreken dan dat van Jane Austen. Pride and Prejudice is wellicht de populairste roman inzake verfilmingen, maar ook Emma kende talloze adaptaties op het scherm: van bijzonder getrouwe, tot moderne varianten zoals Amy Heckerlings Clueless met Alicia Silverstone. Emma. Snijdt dus niet meteen nieuw materiaal aan, maar het moet gezegd dat dit misschien wel de beste versie is van Austens roman die ooit op film werd gezet.

Het scenario blijft nochtans angstvallig trouw aan het origineel en verhaalt nog steeds hoe de zelfverzekerde rijke erfgename Emma in het negentiende-eeuwse Engeland haar leven vult met het manipuleren en opzetten van de liefdes van de mensen in haar wijde omgeving. Zelf is ze op amoureus vlak ongenaakbaar en houdt ze zich voor dat enkel de ideale kandidaat goed genoeg zal zijn. Wat alle anderen betreft, behoudt Emma zicht het recht voor de nodige manoeuvres uit te voeren om het lot een behoorlijk handje te helpen.

Zoals alle werk van Jane Austen is ook deze fijnzinnige zedenkomedie een observatie van het milieu van rijke burgers waarin alles speelt. De heerlijk acterende cast (met naast de sterke jonge actrice Anya Taylor-Joy ook mooie prestaties van Johnny Flynn en Tanya Reynolds uit de Netflix-serie Sex Education) weet dat aspect in ieder geval op schitterende manier te belichamen: blikken, kleine bewegingen en subtiele hints zijn in deze arena waarin iedereen naar iedereen kijkt, even dodelijk als de spitante dialogen. De debuterende cineaste Autumn de Wilde (ze verdiende eerder haar sporen met videoclips voor onder andere Beck en Florence + The Machine) weet bovendien bijzonder goed hoe ze al die emotionele, sociale en verbale oorlogjes op verbluffende wijze moet ensceneren. Louter inzake symmetrische composities is Emma. een juweeltje, maar ook de vloeiende Steadicam-bewegingen, die ons doorheen de gangen en zalen van de opulente verblijven loodsen, zijn meeslepende hoogstandjes die aan de film een overweldigende esthetische kracht schenken.

Hoe verrassend sterk de Wilde ook uit de hoek komt in haar langspeeldebuut, de echte grote ster van deze nieuwe versie van de klassieke literaire bron, is toch ontegensprekelijk fotografieleider Christopher Blauvelt. Blauvelt, die begon als assistent-cameraman op de sets van onder andere Lethal Weapon 3 en Speed, maar voorheen vooral opviel in zijn samenwerking met Kelly Reichardt (Meek’s Cutoff) zet hier ontegensprekelijk het beste werk van zijn loopbaan neer: de in zacht licht badende, gedempte fotografie in Emma. is van een adembenemende schoonheid en vormt de krachtige motor die de emotionele crescendo’s aandrijft. Een aantal momenten lijkt zo weggelopen uit het werk van Johannes Vermeer en Blauvelt demonstreert een ongelooflijk gevoel voor het precies juist uitlichten van zonovergoten buitenopnames.

De combinatie van uitstekende acteerprestaties, een regisseur die onbeschroomd de romantische kaart wil trekken die het verhaal nodig heeft en een technisch luik dat op subtiele wijze alles ondersteunt, levert een nagenoeg perfecte prent op, waarvan de innemende schoonheid nog lang blijft nazinderen. Het punt achter de titel suggereert inderdaad een soort definitieve versie en dat is misschien wel exact wat Autumn de Wilde heeft afgeleverd: na deze incarnatie van Emma zal het verdomd moeilijk zijn nog iets toe te voegen aan het filmuniversum van het onsterfelijke personage.

Met:
Anya Taylor-Joy, Johnny Flynn, Gemma Whelan
Regie:
Autumn de Wilde
Duur:
124
2020
Uk

verwant

The Menu

In de Verenigde Staten groeide The Menu uit tot...

Last Night In Soho

Terwijl Edgar Wright nog steeds vooral bekend is voor...

The Dig

Sinds kort te zien op Netflix: The Dig. Gebaseerd op...

Film Top 10 voor 2020: David Vanden Bossche

2020 was op het vlak van filmdistributie (zoals op...

aanraders

Madeleine Collins

Regisseur Antoine Barraud is geen grote naam in het...

Belfast

Naar eigen zeggen had Kenneth Branagh al jaren plannen...

Blaze

Hoewel hij vooral bekendheid geniet als een acteur...

recent

David Bowie :: EART HL I NG

Beste album ooit !

test

Sparklehorse :: Bird Machine

We dachten dat het nooit meer zou gebeuren, maar...

Nicolas Barral :: Als de fado weerklinkt

De periode Salazar is een donkere bladzijde in de...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in