Arquettes is dood, lang leve Bat Eyes. Koen Wijnant viel vier jaar terug nog op met Yiss Yiss, en dat zou de zwanenzang van zijn Arquettes blijken. Nu heft de Gentenaar een nieuw hoofdstuk aan in zijn muzikale carrière, onder de noemer Bat Eyes. Als we dit “Loria” als wegwijzer mogen volgen, dan zit dat wel goed voor de toekomst.
”Loria” is de eerste single van Bat Eyes, maar wie Yiss Yiss nog kent, zal snel mee zijn. De muziek klinkt nog altijd zoals ten tijde van die plaat waarmee Wijnant Arquettes naar het graf droeg, en dat was toen al minder Arquettes dan Arquettes oorspronkelijk was. Enfin, wat de artiestennaam ook moge geweest zijn die toen op de hoes stond, we onthouden vooral de muziek, die hier begin 2016 een 8 haalde. Dat Bat Eyes met voorzet “Loria” nu meer van datzelfde belooft, is dus een mooi teken aan de wand voor al wie nostalgisch meanderende indiepop uit eigen land naar waarde kan schatten.
De song zelf smacht nadrukkelijk naar de jaren negentig, toen alles nog eenvoudig leek en een sympathieke band “het” schijnbaar nog kon maken door gewoon op het juiste moment op te dagen voor de deur van een beetje meegaande platenmaatschappij. “Het” is anno 2020 een onvatbaar monster dat met de minuut van gedaante wisselt, maar “Loria” hengelt niet naar die valse, zelfingenomen en vooral tijdelijke eer. Vangt “Loria” tijdloosheid, dan? Wel, de song heeft nu alvast oprechtheid aan zijn hengel bengelen, en da’s meer waard dan wat dat “het” ooit zal bereikt hebben. Te volgen, dat Bat Eyes.