Het Wilde Westen. Dankzij de nodige romantiek die er al decennia rond geweven wordt in talloze boeken, films en strips is en blijft het een gegeven dat nog steeds dezelfde magische allure heeft als toen het, als jonge striplezer, voor het eerst ontdekt werd. Lamontagne en Gloris lanceren Wild West, een ambitieus klinkende reeks waarvan het eerste deel opgehangen is rond Calamity Jane.
Thiery Gloris, die voornamelijk kinderstrips op zijn conto heeft, schreef een eigen versie van het verhaal van Calamity Jane, een van de meest legendarische figuren die het Wilde Westen bevolkte. De dame, wiens naam deze eeuw voornamelijk in de bekendheid gehouden werd dankzij de televisieserie Deadwood, waarin de heldin evenveel gemodelleerd lijkt op Janis Joplin dan op de geschiedenisboeken, is een dankbaar onderwerp voor de auteur.
Jane behoort immers tot de generatie bekendheden waarvan de legende al lang de werkelijke levensloop overschaduwt en waarmee je met andere woorden behoorlijk vrij aan de slag kan gaan. Wie het eerste deel van Wild West ter hand neemt, gaat daarin beter niet op zoek naar de ware Calamity Jane, maar kan er wel zijn eigen romantische beelden van een plaats en tijd bevestigd vinden.
Daar is op zich niks mis mee. Dankzij het fraaie tekenwerk van Jacques Lamontagne, dat bij momenten doet denken aan Hermann -nog zo’n held in het in beeld brengen van het leven in de jonge Verenigde Staten- is het niet moeilijk meegesleept te worden door het verhaal van Jane en dat van James Butler Hickok, beter bekend onder zijn roepnaam Wild Bill, wiens pad het hare kruist.
Jane is op dat moment een jongedame die, zoals dat heet, niet door het leven gespaard is gebleven. In geen tijd ontdekt ze dat er ook in de VS van de negentiende eeuw, of misschien zéker daar, zoiets bestaat als een maatschappelijk hellend vlak. Het ene moment is ze nog een dienstmeisje in een hotel, niet veel later ligt ze, zoals sommige geneeskundigen dat zo mooi uitdrukken, met de de benen open.
Haar ontmoeting met Wild Bill wordt bepalend voor Janes lot. De man is zo’n beetje de verpersoonlijking van het nieuwe land, dat volgens hem gemaakt is voor vrije mensen, niet voor uitbuiters. Wild Bill, die in administratie de glorende ondergang ziet, gelooft bovendien dat God iets gemaakt heeft waardoor we allemaal gelijk zijn. Waarop hij zijn revolver op tafel legt. Vuurwapens als grote gelijkmaker, althans voor wie het kan navertellen, het zal ook Jane helpen standhouden in dit stukje wereld dat ter plekke vormgegeven wordt.
Hoewel het auteursduo nergens van een overbluffende aanpak getuigt, gaat Wild West meer dan puik van start. Het eerst album vormt een aangenaam toevluchtsoord voor wie als kind pakweg Lucky Luke of Karl May verslonden heeft en opnieuw diezelfde magie zoekt, zonder echter naar kinderboeken te moeten grijpen. In het gigantische aanbod westernstrips, kan deze nieuwkomer uitpakken met de nodige kwaliteiten en weerklinkt een geluid dat fris genoeg is om uit te kijken naar hoe het verder gaat.